Imago en rendement: hoe verdien je extra met mineraalwater?
Before Article
mineraalwater

Imago en rendement: hoe verdien je extra met mineraalwater?

Mineraalwater als margepakker in de horeca? Volgens André Huijer van Spa Nederland wel. Hij legt uit hoe je als horecaondernemer meer kunt verdienen met water.

‘Het consumentengedrag verandert snel. Mensen vervangen frisdrank steeds vaker voor verantwoorde alternatieven met minder of geen calorieën. Ze weten dat ze eigenlijk meer water moeten drinken en daarom doen ze dit ook.’

Waarom zou je als horecaondernemer mineraalwater serveren?

‘Natuurlijk is er het businessmodel: een karaf kraanwater serveer je gratis, maar voor mineraalwater kun je geld vragen. Vergeleken met frisdrank is de marge van mineraalwater per eenheid ook veel interessanter. Maar het is niet alleen een financiële beslissing. Ook als je het puur vanuit de vraag van gasten benadert, is mineraalwater voor een  horecaondernemer interessanter. We zien namelijk een hele duidelijke trend: de vraag naar mineraalwater neemt niet alleen toe bij consumenten thuis, maar ook specifiek in de horeca. Het gaat met name om consumenten in de leeftijd van 20-35 jaar.’

Is mineraalwater veelzijdig genoeg?

‘Ja, daarmee kun je zeker inspelen op verschillende soorten vraag. Er is natuurlijk plat water. Het krijgt een extra dimensie wanneer er koolzuur in zit. En voor de variatie is er nu ook bruisend water met een natuurlijk aroma: Spa Touch of. In de winkelschappen heeft dit product al een grote verschuiving teweeggebracht, van frisdrank naar mineraalwater. De groei en het succes waren zo groot, dat Spa dit jaar twee nieuwe smaken heeft geïntroduceerd: Apple en Peach. Horecaondernemers kunnen vooralsnog de smaken Lemon en Grapefruit serveren. We bouwen het assortiment rustig uit.’

Dat Spa Bruisend met een vleugje smaak voorziet in een duidelijke behoefte, blijkt ook uit de vele prijzen die het drankje heeft gewonnen. Zoals De Telegraaf Vrouw Award, het Gouden Wheel of Retail en een Food Award.

Hoe verleid je je gast tot een keuze voor een nieuwe variant mineraalwater?

‘Natuurlijk zijn er verschillen tussen supermarkt en horeca. Een winkelende klant is gemakkelijker te verleiden tot het maken van een nieuwe keuze uit het schap. Een gast op het terras gaat eerder voor de vertrouwde keuze. Maar dat betekent natuurlijk niet dat hij niet te enthousiasmeren is voor een andere keuze. Het gaat immers om dezelfde consument, maar om een ander consumptiemoment. Spa heeft POS-pakketten samengesteld om ondernemers te helpen hun gasten te triggeren door actieve verkoop. Bij twee kratten Spa Touch of krijg je er eentje gratis.’

En wat levert dat concreet op?

‘Je vult een duidelijke behoefte in en speelt in op een trend. Je realiseert extra verkopen in een sterk groeiende categorie. Je realiseert extra marge ten opzichte van reguliere frisdranken, door een lagere inkoopprijs (minimaal 20 procent lager) per fles. En ondernemers kunnen zich onderscheiden, omdat Spa Bruisend met een vleugje smaak 25 cl exclusief verkrijgbaar is bij Sligro. Kortom: het is verantwoord, gastvrij en interessant qua rendement. Er liggen enorme kansen om dit product samen verder te ontplooien.’

Meer weten over de mogelijkheden van Spa Touch of? Neem contact op met jouw contactpersoon van Sligro of Spa.

 

Deze blog is een partnerbijdrage van Spa.