Before Article
robuust middelburg

Waarom lp’s en een barbier jouw koffiebar versterken

Fotografie: Martijn Fincke

Steffen Brinkhaus en zijn vriendin Milou Kuijper zijn nog geen jaar actief met Robuust, een hippe koffiebar in het Zeeuwse Middelburg. Robuust is echter meer dan enkel lekkere latte macchiato’s en cappuccino’s. Door de aanwezigheid van een barbier en een tweedehands lp-shop is het een rustmoment voor de moderne Zeeuwse man.

Wie? Steffen Brinkhaus (27)IMG_7962
Wat? Eigenaar Robuust
Samen met? Milou Kuijper (22)
Voorheen? Medewerker Vriendschap Café Restaurant
Medewerkers? ‘Wij werken zelf fulltime, en we hebben nog twee parttimers in dienst.’

Sinds juli 2015 zijn jullie open met Robuust. Het zijn voor jullie de eerste ondernemersstappen. Hoe is het gegaan?

‘Tot nu toe erg goed. We zijn goed ontvangen door de Middelburgers en we hebben veel aandacht gehad in de media vanwege ons concept. We hebben bijvoorbeeld in de LINDA gestaan bij de 11 beste koffiebars. Ik wilde erg graag voor mezelf beginnen. Ik heb in veel horecazaken gewerkt en ik was het overal na maximaal twee jaar wel beu.’

Robuust volgt de trend van de hippe koffiezaakjes, die als paddenstoelen uit de grond schieten de laatste jaren. Had Zeeland dat nog niet?

‘Je hebt in Zeeland wel koffiebars, maar niet zoals wij het aanpakken. Koffiebars hebben vaak een strakke uitstraling. We wilden een huiselijke sfeer creëren waar je kunt rondhangen en werken. De muziek staat altijd harder, er hangen gitaren aan de muur, er ontstaat hier dagelijks van alles.’

Jullie koffiebar wijkt erg af. Jullie verkopen ook tweedehands lp’s en hebben een barbier in huis. Waar is dat idee van de barbier vandaan gekomen?

‘We vroegen ons af wat we konden doen om nog meer gasten te trekken en extra omzet te draaien. Ik miste zelf een barbier in deze omgeving. Ik dacht: Waarom doen we dat niet erbij? Bijkomend voordeel is dat onze huur omlaag gaat, omdat de barbier aan mij huur betaalt.’

Maar het zijn wel dure meters in de koffiebar. De barbier heeft een aparte kamer waar ook tafels hadden kunnen staan.

‘Dat had inderdaad gekund. Maar het blijkt een goede keuze te zijn. De barbier was hier aanvankelijk slechts één dag in de week. Vanwege de grote belangstelling is hij er nu vijf dagen in de week. Het voordeel is dat het ons omzet oplevert, want zijn klanten zitten in de koffiebar te wachten en nemen vaak een kopje koffie. Het alternatief was geweest om meer meters te hebben voor de koffiebar. Maar wanneer we op dit moment vol zitten, hebben we 40 gasten. Als zij allemaal koffie bestellen, dan vragen we al veel geduld van de gasten. We besteden als barista’s namelijk veel aandacht en tijd aan koffie. Meer gasten betekent ook meer personeel en een grotere machine. Kortom: meer kosten. Dus meer tafels in onze zaak is niet per se gunstig voor ons.’

Jullie hebben dus een barbier als shop-in-shop? Hoe werkt dat qua omzet?

‘Hij heeft zijn eigen onderneming. Hij betaalt mij huur en hij genereert zijn eigen omzet met klanten die geknipt en geschoren willen worden. We zijn een aanvulling op elkaar. Hij helpt ons, want zelfs op rustige dagen hebben we nog drie tafels bezet omdat klanten op hem wachten. Wij helpen hem, door mensen te trekken en een fijne plek om te wachten te bieden. Het is voor een man eigenlijk een momentje voor zichzelf. Je neemt je laptopje mee, je neemt een kopje koffie. Je hebt eigenlijk een lekker rustig middagje. Vrouwen gaan naar de schoonheidsspecialiste. Mannen komen naar ons. Maar vrouwen zijn ook welkom, hoor.’

Koffie vormt jullie kernproduct. Dat gaat om kleine bedragen. Hoe haal je je marge?

‘Koffie is een bijzonder product, want je pakt relatief veel marge. Maar het eindbedrag is wel lager, dus we moeten heel veel koffie verkopen om genoeg omzet en dus marge te halen. Maar onze omzet zit niet alleen in koffie. We hebben een bescheiden lunchkaart en verkopen bijvoorbeeld ook koffiebonen, haar- en baardproducten en lp’s. Met alleen maar koffie hadden we het moeilijker gehad.’

Waarom?

‘We zitten niet in het centrum van Amsterdam waar duizenden mensen dagelijks langslopen. In de wintermaanden zijn hier niet heel veel mensen. Dat is hier in Middelburg gewoon lastiger.’

Jullie moeten het hebben van lokale gasten en in de zomer van toeristen?

‘Dat klopt. We doen het heel goed bij de lokale bevolking. In de zomer zijn er veel Belgen en Duitsers die onze zaak fantastisch vinden. Onze doelgroep blijkt veel breder dan we vooraf hadden gedacht. We hebben inmiddels ook vaste gasten van 60 tot 70 jaar oud.’

Wat doen jullie aan marketing?

‘Weinig. We hebben een Facebookpagina. Daarop hebben we 2.300 likes, zonder dat we dat hebben aangejaagd met betaalde advertenties. Verder organiseren we iedere donderdag een speciale avond met muziek. We hebben laatst een platenbeurs georganiseerd. De zaak ontplofte, er stond zelfs een rij voor de deur.’

Jullie zitten midden op de markt van Middelburg. Een mooie locatie, maar ook een dure.  Houden jullie de kengetallen in de gaten?

‘Uiteraard kennen we onze kengetallen. Ik weet dat je moet uitkijken wanneer je boven de 10 procent zit qua huur ten opzichte van de omzet. Maar ik moet eerlijk zeggen dat we vooral ondernemen vanuit inspiratie.  We zijn niet bezig met heel veel geld verdienen. Het is een kleine zaak, de huur is hoog en we moeten hard werken voor onze omzet. Maar we hebben wel iets leuks neergezet en verdienen onze eigen boterham. Bovendien zijn er nog voldoende mogelijkheden om door te groeien.  We kunnen de speciale avonden uitbouwen. We hebben een keer in de maand een sushi-avond en kunnen dat misschien uitbouwen naar een avond waarin we met wisselende chefs een diner serveren.’

Hoe zijn jullie gefinancierd?

‘Een ver familielid heeft ons gefinancierd. Dat werkt heel prettig. Het is ook een soort mentor voor ons. We kunnen een-op-een met hem zitten.  Er is altijd ruimte voor een gesprek. We hebben bewust niet voor crowdfunding gekozen, omdat we niet verantwoording willen afleggen aan tientallen mensen.’

Heb je nog een tip voor startende ondernemers?

‘Zorg dat je heel veel mensen om je heen hebt, die jou willen helpen en die jou iets gunnen. Ik doel niet direct op iemand die jou financiert, maar juist ook mensen die willen helpen bij de verbouwing of het tekenen van contracten.’