Before Article
Strandtent

Het hele jaar open zijn levert deze strandtent 35 procent meer omzet op

Waar het normaal is dat strandtenten onderling concurreren, werken ze in Castricum aan Zee juist samen. Dit levert Club Zand aanzienlijke voordelen op. Eigenaren Bart Zijlstra en Joost Lute vertellen daarnaast wat het opbrengt om het hele jaar (jaarrond) open te zijn, waarom ze geen prijzen op de bierkaart vermelden en hoe ze omgaan met een seizoensgebonden markt.

Wie? Bart Zijlstra (31) & Joost Lute (32) (Foto: Noordhollands Dagblad)
Wat? Eigenaren Club Zand
Aantal zitplaatsen? 230 in totaal
Website? Clubzand.com

Is het rendabel om als strandtent ook in de winter open te zijn?

‘In de winter hebben we minder gasten, maar is het toch interessant om open te zijn. We steken de haard aan, maken buiten een kampvuur en proberen zo een gezellige sfeer te creëren waardoor gasten ook tijdens de donkere dagen naar het strand komen. Daarnaast richten we ons in deze periode op de zakelijke markt, waar we ruimtes voor vergaderingen en workshops faciliteren. Door het paviljoen in de winter te laten staan, betalen we meer pacht en geld voor de verzekering, maar besparen we net zoveel doordat we geen opslagkosten hebben. Onze omzet is met 35 procent gestegen sinds we jaarrond open zijn.’

Zijn er nog meer voordelen aan jaarrond open zijn?

‘Door je personeel te behouden kun je de kwaliteit van je strandtent waarborgen. En door gasten elke dag van het jaar te kunnen ontvangen, kun je je zaak beter verkopen. Gasten die bij ons in de zomer op het terras zitten, kunnen al reserveren voor het kerstdiner. Ook zie je een enorme spreiding van het seizoen doordat je niet meer op en af hoeft te bouwen. Het veranderende klimaat in Nederland zorgt ervoor dat we in oktober en november nog genoeg te doen hebben.’

Hoe waarborg je de kwaliteit van je personeel in een seizoensgebonden markt?

‘Wij werken met 75 man personeel waarvan er tien in vaste dienst zijn. Zij begrijpen onze visie en dragen dit over aan de rest van het personeel. Om een hecht team te vormen en kennis van zaken te behouden, is het van belang dat iedereen wekelijks werkt. Het team krijgt vier keer per jaar een training. Denk hierbij aan wijnproeverijen, een workshop over bier en gastvrijheidstrainingen. De opgedane kennis laten we testen door een mystery-quest.’

Samen met alle andere strandpaviljoens profileren jullie je als een duurzaam strand. Hoe word je het duurzaamste strand van Nederland?

‘Dit vergt een goede samenwerking tussen alle strandtenten. Wij hebben een perscontainer waar we al het afval verzamelen en verwerken, we scheiden alles en jaarlijks houden we een beach cleaner: een grote schoonmaak van onze voortuin. Sligro helpt ook mee door met één vrachtwagen, op biodiesel, alle paviljoens te bevoorraden. Iedereen die hier werkt heeft bovendien de instelling: als je vuil ziet, raap je het op. Niemand stapt eroverheen. Ook onze gasten proberen we dit mee te geven: vele handen maken schone stranden.’

Waar komt dit initiatief vandaan?

‘Vroeger heerste er een cowboymentaliteit op het strand, je buurman was je concurrent, de vijand. Het is echter veel slimmer om de handen ineen te slaan en de gast naar Castricum aan Zee te laten komen, waardoor je onderling geen concurrentie ondervindt. Dit kunnen we zeggen omdat er ook vijf diverse concepten staan: de een richt zich op jongeren, de ander op families en weer een ander is echt een restaurant aan zee. De gast komt voor een mooi en schoon strand en kiest daarna de zaak die bij hem of haar past.’

Werkt deze samenwerking alleen als je je op andere doelgroepen richt?

‘Je moet niet in elkaars vaarwater zitten, maar bij ons is dit automatisch zo gegroeid.‘

Jullie onderscheiden je onder meer door een kas bij jullie paviljoen.

‘Deze hebben we sinds afgelopen winter staan.  Zo een waar je normaal groenten en fruit in verbouwt. Wanneer het buiten koud is kun je erin opwarmen en bij lekker weer zetten we hem open, een enorme aanwinst. Het is er altijd een aangename temperatuur. Gasten vinden het heerlijk om buiten te zitten, met hun bol in de zon en toch uit de wind. We hebben hiermee iets unieks in handen.’

Waarom communiceren jullie geen prijzen op de bierkaart?

‘We scheppen zo een eerlijke concurrentie tussen alle vechters op de biermarkt. Deze markt is de afgelopen jaren natuurlijk enorm ontploft, vooral de speciaalbiermarkt.  Wij denken dat je een eerlijke concurrentie bewerkstelligt wanneer je gasten echt laat kiezen tussen bieren, zonder de keus af te laten hangen van een prijskaartje.’

Doe je dit vooral ten behoeve van je leveranciers?

‘Nee, dit heeft voor ons ook een aantal voordelen. Zo kunnen we sneller wisselen van assortiment. Daarnaast werken we met de beste bieren waardoor we de gast beter bedienen. Wij hebben nu vijf bieren op de tap en twintig op fles. Meer heb je ook niet nodig, maar daarom wisselen we wel veel.’

Komen gasten niet voor financiële verrassingen te staan wanneer je geen prijs communiceert?  

‘Daar hebben we tot op heden geen last van. De prijzen variëren van 2 tot 5 euro waardoor je nooit voor grote verrassingen komt te staan. Gasten ervaren het juist als prettig dat wij op de menukaart de ruimte hebben genomen om geen prijs te vermelden. Hierdoor is de bierkaart geen prijslijst, maar krijgt het meer een adviserende rol. We organiseren ook bier- en spijsavonden waar gasten een workshop over speciaalbier krijgen met passende gerechten.’

Nog een bijzonder gegeven: er staan geen frisdranken op de kaart.

‘Frisdranken begeven zich in een moeilijke markt, mensen gaan steeds gezonder leven en zijn op zoek naar gezonde alternatieven. Wij vermelden alleen onze verse sappen en smoothies  op de kaart en dan zie je dat gasten bewuster gaan kiezen.’

Loop je hierdoor geen omzet mis?

‘Gasten weten toch wel dat ze cola, sinas en ice tea kunnen bestellen. Sinds het vorig jaar niet meer op de kaart staat verkopen we nog steeds 500 kratten cola en ice tea per jaar, wat zo’n 70 procent van onze non-alcoholische drankverkoop is. De verkoop van gezondere dranken is puur extra omzet. En ook hier rouleren we in het aanbod van verse sappen en smoothies.’

Is het als strandtent niet lastig om op drukke dagen je concept te bewaken?

Wij zien massatoerisme als een bedreiging. Als je overlopen wordt door teveel gasten, zijn wij ervan overtuigd dat je je concept niet meer kunt voeren zoals je dat wilt. Gasten moeten bijna bewust voor Club Zand kiezen en zich kunnen identificeren met onze sfeer waardoor je geen massatoerisme krijgt.’

Tot slot: je wil toch altijd zoveel mogelijk gasten ontvangen?

‘Op dagen dat het druk is op het strand hebben wij iemand bij de deur staan die ervoor zorgt dat er niet aan de tafels getrokken wordt en de wachttijden communiceert. Maar we weren niemand. Wanneer het restaurant, het terras en de kas vol zitten bedienen we mensen op het strand vanuit een kiosk. Er staat hier dan standaard vier man personeel om het strand te bedienen, tegelijkertijd regelen zij ook de verhuur van bedden, windschermen en parasols.’