Before Article

‘Goed personeel is geen kostenpost, maar zet juist meer om’

Hoe kijken horecaexperts aan tegen het revolutionaire visrestaurant Pesca, dat medio maart open gaat in Amsterdam? We vroegen Daan Bonsen, zelf eigenaar van maar liefst zeven horecagelegenheden in Amsterdam, hoe hij aankijkt tegen het participatiemodel van Pesca. Het visrestaurant laat de gast participeren, waardoor het bespaart op personeelskosten. Maar is het ook verstandig?

daan bonsenDaan Bonsen is de ondernemer achter de Amsterdamse horecagelegenheden Hugo’s, de Marktkantine, Carter, Franklin, Chapter21, Americano Bar & Kitchen en Café Panache. Wat vindt hij van het idee om de gast te laten participeren en daardoor minder bedienend personeel in dienst te hebben?

‘Het is een heel leuk en cool idee om de gasten te laten participeren. Of dat heel veel effect heeft op de kosten betwijfel ik echter. Gasten zijn bereid meer te betalen als de service goed is. Daarbij zie ik mijn personeel ook niet als kostenpost, maar juist als een instrument om meer om te zetten.’

‘Goed getraind en gemotiveerd personeel verkoopt net die extra side dishes of desserts die een gast waarschijnlijk zelf niet had bedacht te bestellen. Dus wellicht zal er een effect zijn qua kosten met minder bedienend personeel bij dit model, maar ik denk dat je daardoor ook veel omzet misloopt.’