Before Article
versterken

Droom jij van je eigen foodonderneming? Kitchen Republic is een broedplaats voor succes

Kitchen Republic is een Food Business Incubator; een broedplaats voor lokale producenten, food start-ups en kwaliteitscateraars. Deze nieuwe en bijzondere start-up brengt voedselproducenten samen in één keuken. Op het moment dat je eigen thuis-keuken te klein wordt, dan heeft Kitchen Republic de oplossing. Momenteel werken er ruim 18 ‘members’ in de Amsterdamse Houthavens op 500 vierkante meter aan hun droom om hun ambachtelijke producten aan de man te brengen. 
citinerary-kitchenrepublic-bartjanveldhuizen-2 zwem

Wie? Bart-Jan Veldhuizen (29) en Emma Veerhuis (26)
Wat? Ondernemers van Kitchen Republic
Aantal members: 18
Website: www.kitchenrepublic.nl

Achter elke ondernemer met een nieuw project schuilt een verhaal, wat is het verhaal achter jullie initiatief?

Bart-Jan: ‘Ik studeerde in Amerika en had daar een huisgenoot die een cateringbedrijfje runde. Zijn ambitie was groter dan onze keuken en daarom geen geschikte locatie om zijn cateringbedrijf uit te bouwen. Ik besloot om met hem mee te gaan naar een ‘Kitchen incubator’, daar waar hij zijn dagen versleet en waar het allemaal gebeurde. En wat ik daar voelde en zag was de saamhorigheid van mensen met liefde voor hun product dat zij op dat moment nog op kleine schaal produceerden. Ondanks dat iedereen aan zijn of haar eigen product werkte, hielpen ze en versterkten zij elkaar ook in de dagelijkse gang van zaken.’

Uiteindelijk kwam je na je studie terug in Nederland, hoe verliep de integratie eenmaal weer terug?

Bart-Jan: ‘Ik had politicologie en geschiedenis gestudeerd en zocht uiteindelijk een baan in de commerciële hoek. Ik kwam terecht bij Coolblue als inkoper. Een leerzame tijd, maar ik miste dat kippenvelmoment dat ik had in Amerika bij het zien van al die kleine voedselproducten bij elkaar. Ik deed een kort marktonderzoek en zocht via google naar ‘keuken te huur en productieruimte te huur in Amsterdam’, waarbij ik erachter kwam dat er vaak naar werd gezocht, maar dat er geen enkele hit was voor deze zoekopdracht. In mijn visie een gat in de markt.’

Je baan als inkoper heb je opgezegd en inmiddels bestaat Kitchen Republic onder leiding van jou en je compagnon Emma eind mei één jaar. De sprong dus gewaagd.

Bart-Jan: ‘Jazeker. Ik kende Emma vanuit mijn netwerk en zij was na de verkoop van VanChefs (cateringconcept, red.) toe aan een nieuwe uitdaging. We besloten samen naar San Francisco en Washington te gaan om nog eens heel goed te kijken of dit concept in Nederland zou kunnen slagen.’
Emma: ‘Amerika heeft al ruim 400 van dit soort initiatieven, het verschil zit alleen in de visie hiervan. Sommige van hen hebben ervoor gekozen om te werken vanuit een ideologisch perspectief. Zij bieden minderheidsgroepen met een achterstand op de arbeidsmarkt kansen door hen op te leiden voor een baan in de keuken. Maar wij hebben gekozen voor een commerciële versie, wij werken met een vast bedrag per maand, een membership zoals je dat bijvoorbeeld bij de sportschool hebt. Of je nu één keer komt of twintig dagen, je betaalt per maand.’

Jullie bieden startende voedselproducenten dus een platform waar zij vanuit een mooie basis kunnen beginnen. Wat is jullie toegevoegde waarde buiten het faciliteren van een keuken en de apparatuur?

Emma: ‘Onze toegevoegde waarde zit ’m in het aanbieden van extra diensten richting onze members. Door ons netwerk met hen te verbinden, vergroten wij weer hun eigen netwerk en daarmee hun verkoopmogelijkheden. Op deze manier zorgen Bart-Jan en ik ervoor dat we samen nieuwe afzet voor hun business creëren. Onlangs hebben wij geregeld dat enkele producten van onze member opgenomen zijn in het assortiment van Marqt.’

Welke diensten, naast jullie netwerk, bieden jullie nog meer aan?

Emma: ‘Wij fungeren ook als sparringpartner voor de members, zie het als een stukje consulting. Wij kiezen samen met hen passende afzetkanalen, helpen met de kostprijs berekenen en daarmee ook de marge die belangrijk is om altijd in het vizier te houden. Daarnaast faciliteren wij enkele leden met een financieel plan en kijken we daarin waar zij over vijf jaar willen staan met hun product. Thema’s als waar wel of niet in de schappen te willen liggen, werkzaamheden uit te besteden en te willen groeien als producent zijn ook aan de orde van de dag.’

Is er een rode draad te vinden in de ‘groeipijnen’ van jullie members?

Emma: ‘Distributie in tijden van groei is toch wel een hot item. Veel van onze members hebben hun kostprijs berekend aan de hand van de huidige schaal van produceren. Op het moment dat de productieaantallen groeien wordt de doorberekening in de kostprijs nog wel eens vergeten. Dus als je een beginnende producent bent, herzie dan je huidige prijsafspraken want de kosten voor de distributie van deze groeiende aantallen stijgen als vanzelfsprekend ook.’

Jullie versterken dus op allerlei mogelijke manieren jullie members, maar versterken zij elkaar ook?

Emma: ‘Uiteraard. Afgelopen week ging één van de members bijvoorbeeld op salesgesprek en nam in dit gesprek ook producten van mede-members mee. Ook hebben de inmiddels 18 partijen die wij onderdak bieden een sterke positie als het gaat om inkoop van bijvoorbeeld verpakkingen. Zij bundelen hun kracht en kopen zo goedkoper in. Uiteindelijk is de chemie van deze partijen terug te vinden in het cross-sellen van elkaars producten en het gezamenlijk kosten besparen. En natuurlijk doen ze ook nog eens inspiratie van elkaar op. Uiteindelijk gaat iedereen voor z’n eigen bedrijf, maar vergeet niemand het gezamenlijke belang uit het oog.’

Hoe zorgen jullie ervoor dat deze chemie zoveel mogelijk gewaarborgd blijft?

Emma: ‘Wij selecteren alle startende initiatieven zorgvuldig. Op het moment dat wij al een popcorn producent hebben komt er geen popcorn producent bij. Wij willen iedereen een eerlijke kans geven om te groeien waar gewenst.’

Wat is volgens jullie het succes van een dergelijke samenwerking?

Emma: ‘De producten die bij ons worden gemaakt worden niet geproduceerd in grote getalen. Door de schaarste van deze merken blijft het uniek en klaarblijkelijk in de meeste gevallen succesvol. Ook zijn het ambachtelijke producten gemaakt door mensen. Mensen maken écht het merk.’

Wat is jullie grote wens?

Emma: ‘Onze grootste ambitie is om een serieuze speler in het Food & Beverage landschap te worden. In Washington heeft Union Kitchen, een zelfde soort speler, 4% marktaandeel van de totale sector. Daar kunnen wij alleen maar van dromen.’