Before Article
concurrentie

Beter worden dankzij je concurrenten

Het hebben van (veel) concurrentie heeft een negatieve lading. Maar het is juist goed! Op onderstaande manieren profiteer je van je concurrenten.

Nee, ondernemer. Concurrentie is niet erg. Er zijn twee redenen waarom het hebben van concurrentie juist goed is. Eén: concurrentie dwingt je om na te denken over hoe je je restaurant steeds kunt verbeteren om de concurrentie een stap voor te blijven. En twee: concurrentie betekent dat er een markt is voor je restaurantconcept en dat er dus geld te verdienen is.

Een restaurant met hetzelfde concept en dezelfde doelgroep lijkt een concurrent. Maar dat is niet helemaal waar. Je ziet een paar dingen over het hoofd:

  1. Jij! In het product (het eten) en de gastvrijheid zit een toevoeging en dat ben jij als ondernemer. Dat kan niemand anders kopiëren! Het maakt de combinatie van eten/drinken en gastvrijheid uniek.
  2. Jouw unique selling point (USP). Ook een USP valt niet te kopiëren, dus hiermee onderscheid je je van de concurrent. Het Kruisherenhotel in Maastricht heeft bijvoorbeeld als USP ‘Tussen hemel en aarde’. Dat verwijst naar het historische plafond en de muurschilderingen in het pand.

Zoek je partners

Wie de voordelen van concurrentie kent, kan gaan denken in termen van partners in plaats van concurrenten. Waarom niet samenwerken, bijvoorbeeld op het gebied van inkoop? “Huh?! Samenwerken?”, hoor ik je denken. Ja, samenwerken! Zo maak je elkaar beter. Wissel goede en slechte ervaringen uit met elkaar zodat je daar allebei van profiteert.

Zoals ik op mijn blog Horecatweepuntnul schreef: iedere restauranthouder zou een referentierestaurant moeten hebben. Dat is een restaurant dat hetzelfde restaurantconcept heeft en dezelfde doelgroep bedient. Simpel gezegd: je vergelijkt je eigen restaurant met dat van een ander.

Hoe werkt dat?

Een referentieonderzoek bestaat uit drie stappen.

  1. Kiezen: Wat wil je gaan vergelijken? Stel, je hebt een luxe restaurant en je wilt weten welke gerechten een ander luxe restaurant serveert en tegen welke prijs. Zoek  een restaurant dat vergelijkbaar is met dat van jou.
  1. Meten: Je bezoekt de website, je brengt in kaart welke gerechten aangeboden worden en de prijs die erbij hoort.
  1. Analyseren: Vergelijk de producten en prijzen met die van je eigen restaurant.

Een groot voordeel van samenwerken met een referentierestaurant is dat je andere inzichten krijgt. Zijn jouw prijzen te hoog? Is de ligging van jouw restaurant niet optimaal? Is je website niet uitnodigend genoeg? Als je 24/7 in je eigen restaurant werkt, dan zie je op een geven moment niet meer hoe je je onderneming kunt verbeteren. De samenwerking met een referentierestaurant geeft je andere inzichten en leert je vaak vanuit een ander perspectief naar je eigen bedrijf kijken.

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Er gaat behoorlijk wat tijd in zitten. Maar je leert er veel van en bij een volgend referentieonderzoek kost het minder tijd. Ik denk dat het op de lange termijn de moeite waard is en bijdraagt aan kwaliteitsverbetering. Wat denk jij?