Before Article

Waarom je als sterrenchef gaat koken in een treinrestaurant

Amsterdam Centraal is sinds een maand ook de opstapplek voor Panorama Rail Restaurant. Sterrenchef Edwin Soumang serveert een exclusief 4-gangendiner vanaf 125 euro. Ondernemer Luc Peulen over een nieuw concept en hoe een restaurant dat één avond per week open is toch rendabel kan zijn.

Wie? Luc Peulen
Wat? Ondernemer en oprichter Panorama Rail Restaurant
Aantal couverts? 100

Waarom start je een treinrestaurant?

‘Ik ben een innovatieve ondernemer die tien jaar geleden in de spoorsector terecht is gekomen. In die jaren heb ik met veel partijen samengewerkt en merkte dat bij geen van deze partijen de focus lag op personenvervoer, waarbij een trein exclusief voor klanten rijdt naast het reguliere openbaar vervoer. Hier zag ik een kans voor de Nederlandse markt: luxe treinen waar je dineren kunt combineren met het vervoeren van grote groepen mensen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een netwerk opgebouwd met partijen die dit zouden kunnen ondersteunen. Naast de stappen die je moet zetten om een restaurant te starten, heb je een trein nodig en iemand die de dienstregeling voor de trein regelt. Alles is nu in eigen beheer.’

Het 4-gangendiner wordt verzorgd door sterrenchef Edwin Soumang. Wat drijft hem om hieraan mee te werken? 

‘Edwin is altijd gepassioneerd geweest door reizen en nieuwe dingen ontdekken. We zijn een tijd terug met elkaar in contact gekomen en gaan praten over dit concept. Hij vond het zo speciaal dat hij er graag aan mee wilde werken. Zijn restaurant ONE in Roermond blijft nog steeds het belangrijkste, maar om elke week gasten te verrassen in een historisch reizende trein dat is gewoon heel erg leuk.’

Het menu wisselt elk kwartaal. Geldt dit ook voor de chef?

‘Nee, we werken wel af en toe met een gast chef. In de toekomst hebben we samenwerkingen met andere chef-koks maar wie dat zijn blijft nog even een verrassing.’

Koken in de trein. Dat lijkt me een vak apart

‘Waar een normaal restaurant een keuken heeft die zo groot is als de halve trein, heb je nu beperkte ruimte. De planning in de keuken is daardoor heel strak. De voorbereidingen worden zoveel mogelijk buiten de trein gedaan door Edwin en zijn cateringteam. Maar het serveren van een exclusief diner in een rijdende trein heeft zijn beperkingen, waardoor je sommige gerechten niet kunt doen. Ook kunnen gasten alleen in Amsterdam opstappen en niet halverwege het menu. Voor Edwin is dit het eerste uitstapje buiten zijn eigen restaurant. Spannend natuurlijk, maar ook heel leerzaam. Als je een goed menu kunt neerzetten vanuit een rijdende trein, dan lever je een topprestatie.’

 Op wat voor gasten richten jullie je?

‘De eerste doelgroep is het Nederlandse publiek die van een modern Nederlandse keuken houden en in het hogere segment willen dineren. De tweede doelgroep is internationaal publiek. We zien dat er veel vraag komt van toeristen die Amsterdam bezoeken, maar op deze manier meer van Nederland willen zien. We zijn op deze manier ook een toeristische attractie.’

De trein vertrek om 18.15 uur. Als toerist zie je dan toch weinig van Nederland?

‘Juist in het najaar en in de winter zie je mooi verlichte dorpjes en steden. Je moet je voorstellen dat je onder een glazen dak zit, met gedimde verlichting. Dat maakt het heel sfeervol en ook geschikt als een romantisch uitje. Van Rotterdam tot Leiden rij je door bebouwd gebied. Het eerste stuk van Utrecht naar Breukelen rij je langs het Amsterdam-Rijnkanaal waar je de bootjes voorbij ziet komen. Dat maakt de beleving heel speciaal.’

De trein rijdt nu alleen op zaterdagavond. Hoe kan het rendabel zijn?

‘Een vraag die we vaker krijgen. Een trein laten rijden is namelijk een behoorlijke investering, dus vooral een kwestie van goed rekenen en verstandig ondernemen. Kijk naar Amsterdam en hoeveel mensen daar iedere dag luxe gaan dineren. Dat geeft je een inschatting hoeveel gasten voor jouw restaurant kunnen kiezen. Ik zeg nadrukkelijk kunnen kiezen, er is veel aanbod in Amsterdam en omgeving. Maar wij geloven, en dat zien we ook in de animo, dat wij een bijzondere beleving bieden. Onze gasten komen voor het diner, maar zeker ook voor de ambiance en de ervaring. Daarnaast halen we inkomsten uit de exclusieve verhuur van onze restauranttrein voor bedrijven.’

Hoe reageren gasten op het concept?

‘Ze zijn heel enthousiast. Nederlanders hebben bij het reizen in de trein een beeld van het reguliere openbaar vervoer. Daar heeft het niets mee te maken. Als de beleving die we creëren goed is, dan heb je tevreden gasten. Het is leuk om te zien dat gasten na aankomst op Amsterdam Centraal nog op de foto willen met de historische locomotief.’

Wat is de volgende stap?

‘Het staat en valt allemaal met de interesse uit de markt. We hebben vorige week gecommuniceerd dat we tot en met Kerst gaan doorrijden. Vanaf november willen we meer dan één keer per week gaan rijden. Ook doordeweeks.’

Eén reactie op “Waarom je als sterrenchef gaat koken in een treinrestaurant”

Reageren niet meer mogelijk .