Psychologie op de menukaart: tips voor nóg meer omzet (deel 3)
Before Article
Verkooptrucs

Psychologie op de menukaart: tips voor nóg meer omzet (deel 3)

Deel 3 in de serie ‘Verkooptrucs’. Zet je prijzen niet in een rechte lijn onder elkaar. Gebruik een fancy lettertype op je kaart. En nog een tip om je gasten direct meer te laten besteden.

Zet je prijzen niet in een rechte lijn onder elkaar

En al helemaal niet van hoog naar laag. Waarom niet? Omdat je het de gast zo wel erg gemakkelijk maakt om prijzen te vergelijken en hem daarmee aanspoort te gaan voor de goedkopere gerechten. Dus laat je prijzen vooral zigzaggen. Tenzij je juist wilt dat gasten voor de goedkopere gerechten gaan…

Gebruik een fancy lettertype op je kaart

Want: hoe mooier de tekst, hoe beter de gerechten. Zo denkt de gemiddelde gast onbewust. Weg dus met de comic sans en die tal van andere standaard lettertypen. Sta uitgebreid stil bij de vorm, dikte, grootte en kleur van je tekst. Laat er een ontwerpen die je nergens anders ziet, volgens je eigen onderscheidende huisstijl. En let erop dat ‘mooi’ is wat je gasten mooi vinden. Om een jonge doelgroep nu met zo’n sierlijk lettertype met krullen aan alle kanten te confronteren…

Zet een tijdelijk menu op de kaart

Consumenten geven eerder geld uit aan iets waarvan de voorraad beperkt is, blijkt uit onderzoek. Daarom zie je in winkels vaak op=op. Oké, in je restaurant kun je dit maar beter niet doen, want erg gastvrij is het natuurlijk niet en het zou je imago kunnen schaden. Maar je kunt bijvoorbeeld wel een menu serveren dat slechts tijdelijk te bestellen is, bijvoorbeeld een dagschotel of weekmenu. Zo behoudt je gast de keuze.

Nóg meer verkopen?

Serveer steak met luxe bestek, verkoop smerig klinkende ingrediënten onder een andere naam en nog drie trucs die restaurants uithalen voor meer omzet.