Before Article

‘Samenwerken en kennis delen moeten voor extra gasten zorgen’

Samenwerken en inspireren. Daar draait het om bij de nieuwste horecaclub, Noord- Brabant Culinair (NBC). De stichting is een mooie mix van bekende Brabantse sterrenchefs als Gerard Wollerich en lokale horecahelden. [nieuwsbriefbox][/nieuwsbriefbox]

De stichting NBC wordt vandaag officieel beëdigd op het Provinciehuis in ’s-Hertogenbosch. Bij de organisatie zijn 29 toonaangevende restaurants aangesloten. Variërend van 2-sterrenzaken tot een Japans-Chinees restaurant waar zowel à la carte als in buffetvorm gedineerd kan worden. Foodbrigade sprak met local hero en lid van het eerste uur Simon de Wit, mede-eigenaar van het familiebedrijf Oriëntal Green House in Eindhoven.

Wat is de kracht van een horecastichting met enkel Brabantse restaurants?

‘Samen kunnen we een podium vormen voor het Culinair Cultureel erfgoed van Brabant. Het gaat om de lokale verbinding en samenwerken. In de horeca gebeurt dit nog te weinig, terwijl het zo belangrijk is. In de zakenwereld is het delen van kennis meer gemeengoed. Het zou mooi zijn als we daar in de horeca ook naartoe gaan. Dan hoef je zelf niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. En dat scheelt weer tijd en geld.’

Het delen van kennis speelt een belangrijke rol. Wat hoop jij te leren?

‘Dankzij de stichting kom ik in contact met mensen die mij naar een hoger niveau kunnen brengen. Ik wil een kwaliteitsslag maken en nog meer halen uit de producten waarmee ik werk. Van mensen als Gerard Wollerich en Edwin Kats kan ik veel leren. Natuurlijk ga ik niet hetzelfde koken als deze chefs, maar op het gebied van food pairing en productkennis kunnen zij mij veel bijbrengen. Mijn eerste tip die besparing realiseert, heb ik al gehad.’

Wil je die omzet verhogende tip ook met ons delen?

‘In mijn keuken werkten we tot voor kort met bladgelatine. Dat is relatief gezien best prijzig. Van een collega-lid kreeg ik de tip om gelatine-poeder te proberen. Net zo goed en een stuk voordeliger. Hier was ik zelf nooit opgekomen. Wij zijn meteen overgestapt.’

Wat hebben restaurateurs als Gerard Wollerich aan Simon de Wit?

‘Ik zit nu zo’n 15 jaar in het vak en ben nog redelijk jong. Daardoor kijk ik wellicht anders tegen dingen aan dan de oudere garde. Hoe spreek je een jongere doelgroep aan? Hierover vertel ik graag. Binnenkort organiseren we bijvoorbeeld een kennissessie over social media met tips uit de praktijk. Een belangrijke tip? Vooral volhouden! Plaats regelmatig een bericht en laat de aandacht niet verslappen.’

Elkaar helpen speelt een belangrijke rol. Heeft de stichting nog een ander doel?

‘Jazeker, we willen Brabant op de kaart zetten. Onze provincie staat internationaal minder bekend als toeristische trekpleister. Het zou mooi zijn als hier verandering in komt. Wat Amsterdam kan, kunnen wij ook. Brabant heeft zoveel te bieden. We moeten niet op een stad inzetten, maar juist de provincie promoten.  De natuur is prachtig, er zitten veel goede musea, er is veel amusement en er kan fantastisch gedineerd worden. Dat moeten we gezamenlijk vertellen.’

Meer toeristen trekken zeg je. Hoe willen jullie dat aanpakken?

‘Simpel. Door samen te werken. Niet alleen met restaurants, maar ook met de Provincie, VisitBrabant en ondernemers. Alleen heb je niet veel slagkracht, maar samen is er PR-technisch veel meer mogelijk. Je budget is groter en je kunt meer reuring creëren. 2015, het jaar van Vincent van Gogh, is een mooie aangelegenheid om Brabant gezamenlijk op de kaart te zetten. De horeca kan hier bijvoorbeeld op inspelen met speciale menu’s.’

Tot slot: Wat kunnen restaurants in andere provincies leren van Brabantse horeca?

‘Waar Brabantse horeca volgens mij in uitblinkt is de gastvrijheid. Dat zit in onze genen; de bekende Brabantse gemoedelijkheid. Mensen uit de randstad zijn doorgaans wat harder of directer, wij houden meer van een familiair gevoel. Dat begint al bij de begroeting. Het serviceniveau is hoog, maar niet overdreven. Zodra het ‘te’ is, wordt het nep en daar prikt de gast zo doorheen.’

Lees ook:

De groothandel van nu: Sligro ‘nieuwe stijl’ in Eindhoven geopend

Zo scoort Stadsvilla Sonsbeek met een eigen concept

5 sluwe verkooptrucs die restaurants uithalen voor meer omzet