Before Article

Hoe Roel de Haas (28) binnen 4 jaar de omzet van zijn hotel verdubbelde

Op zijn 23e nam hij – direct na zijn afstuderen aan de Hogere Hotelschool in Leeuwarden – hotel Fita bij het Museumplein in Amsterdam over. Terwijl het niet eens direct zijn toekomstdroom was, was het een kans die hij niet kon laten liggen. Met succes. In TripAdvisor staat hij genoemd als 12e hotel van Amsterdam en zijn omzet is met 135% toegenomen. Lees over de weg daar naartoe en zijn belangrijkste geleerde lessen.

Wie? Roel de Haas
Wat? Eigenaar van Hotel Fita in Amsterdam
Aantal kamers? 20
Gemiddelde kamerprijs? € 155,-
Facebook: 
facebook.com./hotel-fita

Je bent nog zo jong (28) en al 4 jaar eigenaar van je eigen hotel. Waarom koos je er voor toen al voor jezelf te beginnen?

‘Eigenlijk wilde ik dit vak niet eens in. Ik wilde bij de technische recherche. Maar door een ongeluk verpestte ik mijn knie en moest ik een ander plan maken voor de toekomst. Dat werd de Hogere Hotelschool in Leeuwarden. Daar kwam ik er al snel achter dat ik wilde ondernemen. Maar hoe – of het nou een restaurant, bar of hotel moest zijn – dat wist ik niet. Toen kwam deze kans voorbij. Ik had een bijbaan bij Hotel Fita en de eigenaar wilde het na 35 jaar verkopen. Die kans heb ik meteen aangegrepen.’

Geen spijt dat je niet eerst werkervaring hebt opgedaan bij een grote corporate bijvoorbeeld?

‘Dat hebben zo veel mensen mij gevraagd. Maar nee, ik heb geen moment spijt gehad. Ik kende Fita door en door voor ik het overnam, dus ik wist in grote lijnen waar ik aan begon. Door mijn stage op de financiële afdeling van Hotel Dorint op Schiphol was ik extra gebrand op de cijfers. Ik wist wat ik moest doen om rond te komen.’

Hoe heb je dat eigenlijk geregeld? Je zal niet zomaar een zak geld op je studentenkamer gehad hebben waarmee je een hotel kon overnemen.

‘Klopt, dat was ook heel lastig. Ik had een goed business plan, al opgesteld toen ik nog op school zat. Maar de bank wilde niet. Mijn leeftijd speelde daarbij natuurlijk ook een rol. Ik heb een regeling voorgesteld bij de eigenaren die het wilden verkopen, maar die zagen dat niet zitten. Er zijn jaren overheen gegaan voordat ik besloot nog een keer met een laatste voorstel naar ze toe te gaan. Na 2 weken kon ik tekenen en was ik eigenaar van het hotel. De gunfactor heeft daarbij een grote rol gespeeld. Net als het feit dat ik het hotel al kende. Dat gaf de oude eigenaren een goed gevoel.’

Je bent dus niet rigoureus gaan strippen en restylen begrijp ik?

‘Nee. Het hotel liep goed, dus het was niet nodig om meteen te gaan hakken. Wat niet wil zeggen dat ik geen veranderingen heb doorgevoerd. Ik wilde en moest het bedrijf rendabeler maken. De voormalige eigenaren waren eigenaar van het pand. Ik betaal huur. Ik moest dus wel meer gaan verdienen. Die veranderingen waren voor klanten alleen minder zichtbaar.’

Hoe heb je dat gedaan? Een goed lopend hotel nog beter laten draaien?

‘Ik ben heel erg naar de kosten gaan kijken. Toen ik het overnam waren er hoge personeelskosten en was er een bezettingsgraad van ongeveer 55%. Ik wilde de kosten naar beneden en meer gasten.’

Wat heb je concreet gedaan om meer te gaan verdienen?

‘Ik ben eerst opnieuw gaan onderhandelen met de bestaande leveranciers. Ik heb gewoon gezegd: ‘Ik ben Roel, ik neem het hotel nu over. En ik moet efficienter werken om het te redden, dus ik hoop dat jullie willen helpen.’ Dat werkte. Veel bedrijven kenden mij al van mijn bijbaan bij Fita. Ook hier werkte de gunfactor dus. Maar het is altijd goed om de markt in de gaten te houden en te kijken of je prijzen nog wel scherp zijn. Dat heeft bij mij een groot verschil gemaakt.’

En wat deed je met de te hoge personeelskosten?

‘De personeelskosten waren echt hoog, 35% van de omzet. De voormalige eigenaren hadden gelukkig veel nul uren contracten. Daardoor heb ik vrij snel een omschakeling kunnen maken. Ik ben minder en met bekenden gaan werken. Ik heb veel hulp gehad van mijn familie. Nu liggen de personeelskosten onder de 10%.’

En je locatie? Je zit midden in het centrum van Amsterdam. Hoe hoog mogen die kosten zijn?

‘Ik zit inderdaad op een dure plek. Maar die plek werkt ook voor me. Ik hoef mij niet enorm in te spannen om gasten te trekken. Minder dan hotels op slechtere locaties in elk geval. In het begin waren de huurkosten 28-30% van mijn omzet. Doordat ik veel beter ben gaan draaien ligt dat percentage nu ook lager, rond de 20%. Voor deze plek is dat prima. De huurprijzen liggen hier enorm hoog.’

Dan misschien nog wel het belangrijkst: je bezettingsgraad. Hoe krijg je zonder promotie voor elkaar dat die stijgt?

‘In mijn business plan had ik daar al een duidelijke visie op: we moeten online. De voormalige eigenaren deden het op hun eigen manier en werkten niet met online reserveringssites. Voor hen was het niet nodig, voor mij wel. Ik ben dus meteen gaan samenwerken met o.a. booking.com. In april – toen ik het overnam – was de bezettingsgraad nog 55%. In oktober ging ik werken met booking.com en einde jaar lag de bezettingsgraad op 80%.’

Van een bezettingsgraad van 55% naar 80% in een paar maanden. Dat is een flinke groei!

‘Zeker. Na 9 maanden hadden we zo goed gedraaid dat ik ook de eerste cosmetische veranderingen kon doorvoeren. Ik heb de ontbijtzaal helemaal gestript en een make-over gegeven. Dat zorgde er voor dat de gemiddelde kamerprijs omhoog kon van ongeveer € 130,- toen ik het overnam, naar € 155,- nu. Daarnaast heb ik op alle kamers nieuwe gordijnen gehangen en al het linnen vernieuwd. Daarnaast wilden de oude eigenaren die in het bovenste deel van het pand woonden verhuizen. Dat deel heb ik vervolgens ook toegevoegd aan het hotel. We gingen van 15 naar 20 kamers en de bezettingsgraad bleef zo hoog. Dubbele groei dus.’

Kan je zeggen hoe je omzet is gegroeid de afgelopen jaren?

‘Ja hoor. Als ik kijk naar de omzet van het afgelopen jaar, dan is de omzet nu met 135% gegroeid. Dit jaar zal dat oplopen naar ruim 140%. En de kosten zijn lager, niet onbelangrijk.’

Op TripAdvisor staan jullie in de lijst met best gewaardeerde hotels genoemd als 12e van Amsterdam. Hoe krijg je dat voor elkaar?

‘We zijn geen enorm hotel. Daardoor kunnen we alle gasten echt een persoonlijk ontvangst geven. Daarnaast moet de kwaliteit natuurlijk ook goed zijn. Maar we hebben wel een strategie om hoog te scoren op recensiesites: we vragen bij de check-out of alles naar wens is geweest en sturen een dag daarna een persoonlijke mail met de vraag of gasten een recensie willen achterlaten. Met een directe link naar TripAdvisor. Dat werkt ook weer door in je toekomstige boekingen.’

Het klinkt als een succesverhaal. Maar je heb ook vast wel eens een enorme vergissing gemaakt als groentje. Heb je een voorbeeld?

‘Zeker. Ik heb me vooral enorm vergist in personeel. Ik geloof er in dat het goed is om een vaste groep mensen aan je te binden en die bijvoorbeeld 10 jaar aan je te binden. Een laag verloop en allemaal mensen die het bedrijf door en door kennen. Maar dat bleek helemaal niet haalbaar. Ik kan geen tig fulltimers aannemen. Daarnaast zijn we een klein hotel, je kan hier niet enorm doorgroeien. Dat is voor veel mensen niet uitdagend. Het verloop is daardoor hoger dan ik in mijn plan had ingeschat, maar het is de realiteit. Naast personeel is alles eigenlijk redelijk volgens plan uitgepakt. Maar ik besef me dat ik daar heel veel geluk mee heb gehad.’

En nu, wat zijn je toekomstplannen?

‘Op dit moment trek ik me meer terug als manager in het hotel. Die taak draag ik steeds meer over aan mijn vader, die er fulltime werkt. Ondertussen ben ik bezig met nieuwe plannen. Ik wil een tweede hotel overnemen in Amsterdam. Iets groter – ook vanwege de personeelskosten. Dat hotel zal nog meer mijn eigen hotel moeten worden. Maar het is een hele lastige zoektocht. Hotels in Amsterdam gaan goed en hotelvastgoed is enorm gewild. Dus er liggen heel veel kapers op de loer. Ik heb de tijd en neem niet zomaar iets over. Zo goed als Fita kan het bijna niet meer worden, dat is eigenlijk te mooi om waar te zijn. Maar ik weet zeker dat ik er weer een succes van kan maken.’

Nog tips voor andere starters?

‘Bereid je goed voor! Niet gewoon met een leuk concept in je hoofd. Zet een serieus business plan op papier en kijk heel goed naar de cijfers. Je moet weten wat je overneemt en wat jij moet draaien om succesvol te kunnen zijn. Daar moet je waarschijnlijk een stuk harder voor worden. Ik tenminste wel. Maar dat hoort bij ondernemen. Je moet zakelijk slim zijn en voor je bedrijf kiezen.’