Before Article
Rein Rambaldo

Je restaurant inrichten? Hier begint het mee.

Rein Rambaldo is bekend horeca-interieurontwerper en sinds dit jaar eigenaar van restaurant MaMa Kelly in Den Haag. Een interview over hoe stijl en DNA bijdragen aan succesvol ondernemen.

Restaurant MaMa Kelly opende in april dit jaar haar deuren. Dat bleef niet onopgemerkt. De zaak sleepte direct een nominatie voor ‘Mooiste Bar van Nederland’ in de wacht. En dat terwijl het interieur in slechts 4 weken werd bedacht.

Hoe heb je de inrichting van MaMa Kelly aangepakt?

‘Met mijn ontwerpbureau – De Horeca Fabriek – hebben wij een vaste werkwijze. De inrichting begint niet bij het selecteren van meubels, maar bij het DNA van de zaak. Wat je wilt uitstralen, moet passen bij het gebouw, de doelgroep, de behoefte in de regio en de gerechten die je gaat serveren. Als je dat allemaal weet, ga je pas beginnen met inrichten.’

Wat was de behoefte bij MaMa Kelly?

‘De horeca in Den Haag is veel van hetzelfde. Dat wilde ik juist niet. Toen het pand, een voormalig ketelhuis van de Caballero Fabriek, op mijn pad kwam heb ik eerst goed gekeken naar de locatie en de mogelijkheden van het pand. Het rauwe, industriële past echt bij mijn stijl en maakte de locatie interessant. Daarna heb ik goed naar de omgeving gekeken. Waar komen mijn gasten vandaan en wat past bij hun levensstijl? Wij hebben 220 zitplekken die we graag gevuld willen hebben. Als je heel exclusief gaat koken, lukt dat niet. Het moest dus iets toegankelijks zijn en onderscheidend. De keus viel op kip en kreeft.’

Kip en kreeft, is dat geen vreemde combinatie?

‘Kip lust bijna iedereen en is daarom een voor de hand liggende keuze. Kreeft werd nauwelijks geserveerd in Den Haag en heeft iets exclusiefs. Een perfecte tegenhanger dus. Je hebt iets vertrouwds en iets onbekends. Het past uitstekend bij de doelgroep van MaMa Kelly; sportieve mensen die van vers eten houden en zakenlui. Het mooie is dat we meer kreeft serveren dan kip.

Eerst de gerechten en toen ging je pas nadenken over de inrichting?

‘Dat klopt, je product mag namelijk nooit ondergeschikt raken. Het draait om het eten; dat is je handel. De gerechten en ruimte moeten spreken. Mijn interieurontwerpen zijn overwegend neutraal. Ik werk graag met natuurlijke en dus vooral aardse tinten en breng extra sfeer aan met accessoires. MaMa Kelly heeft een urban en industriel feeling door elementen die in het gebouw zaten’.

[gallerybox][/gallerybox]

Werk je zo ook bij horecaondernemers die bij je aankloppen voor designadvies?

‘Ja. Ik kreeg laatst een verzoek voor een visrestaurant die visnetten en boten wilde in zaak. Dat doe ik niet. Voor decorbouw moet je de Efteling maar bellen. Zij zijn daar goed in. Ik houd de basis altijd simpel en kijk naar het DNA van de zaak.’

Een simpele basis is je belangrijkste designles voor horeca?

‘Dit is in ieder geval een les die je veel geld bespaart. Als je de basis aankleding in een bepaalde stijl doet, zal je deze vaker moeten aanpassen. Een mooi voorbeeld is de barokstijl van een paar jaar geleden. Sommige restaurants voerde die te ver door, omdat het hip was. Behang, lampen, stoelen: alles moest in die stijl. Deze zaken zijn nu volledig gedateerd en moeten alles aanpassen. Is de basis neutraal? Dan is het veel goedkoper om wijzigingen aan te brengen en ook minder vaak nodig. Ik denk dat ik aan MaMa Kelly de komende 5 jaar niets meer hoef te doen.’

Nog een goede tip voor mensen die hun horecazaak willen vernieuwen?

‘Kies voor een bureau of stylist die horeca echt begrijpt. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan een leuk interieurtje. Routing is bijvoorbeeld essentieel voor tevreden gasten. Mensen die niet in de horeca gewerkt hebben, weten niet hoe dit werkt. Ik zou nooit een tafeltje voor 2 bij de toiletten plaatsen. Daar wil niemand zitten die romantisch avondje uit zijn. Toch zie je dit nog bij heel veel horecazaken .’

Eén reactie op “Je restaurant inrichten? Hier begint het mee.”

Reageren niet meer mogelijk .