Before Article

‘In de zomer zetten we in op onze kleinere locatie aan de haven’

Is het hoogseizoen of laagseizoen? Zit je terras vol met vaste gasten of stromen de toeristen binnen? En is de zomer dé periode om bij te verdienen met nieuwe evenementen? Foodbrigade tourt door het land. Dit keer een interview met Ferry van Houten, eigenaar en patron-cuisinier van Restaurant Het Bosch en Waterfront.

Wie? Ferry van Houten
Wat? Chef en eigenaar
Waar? Het Bosch, Amsterdam
Provincie? Noord-Holland
Couverts? 60

Type gasten?

‘De mensen die we momenteel ontvangen komen veelal uit de regio Amsterdam en Amstelveen. We zien weinig toeristen en zakenlui, maar we verwelkomen wel meer dagjesmensen en natuurlijk ook veel watersporters. Helemaal met dit mooie weer.’

Het Bosch3

Locatie?

‘Onze locatie mag gerekend worden tot de mooiste in Amsterdam en de regio. Dat durf ik best te zeggen. Ons pand is modern en ligt hoog. Het restaurant biedt dan ook een waanzinnig uitzicht, ver over De Nieuwe Meer. Veel van onze gasten komen vanaf de boot. Ook liggen we dicht bij de afslag 108 van de Ring-Zuid A10. Aantrekkelijk voor zakelijke gasten vanaf de Zuidas, die bij ons komen lunchen of dineren.’

Meer of minder gasten?

‘We zien toch echt wel minder gasten in de zomermaanden. Maar daar hebben we wat op gevonden. We hebben een kleinere locatie op de kop van onze haven. Deze locatie kunnen we met gemak met vijf à zes man personeel runnen. Het grote restaurant heeft circa tien man nodig, die sluiten we dan. Vanwege de zomerse uitstraling en het grote terras aan het water, leent deze locatie zich zelfs uitstekend als zomerse vervanger. Zo besparen we kosten én kunnen onze medewerkers zonder probleem in het hoogseizoen met vakantie.’

Het Bosch2

Zomeracties?

‘We doen niet aan speciale evenementen gedurende de zomer, we blijven gewoon “ons ding” doen. Zo hebben we het hele jaar door elke week een nieuwe menukaart en dat blijven we ook nu in deze frequentie vernieuwen. De gerechten op de kaart zijn wel iets minder bewerkelijk dan normaal; de kok hoeft minder handelingen te doen op een bord. Dit doen we omdat we in ons normale concept best bewerkelijke gerechten hebben. Laten we zeggen circa vijftien handelingen per bord. Wanneer je dit afzet tegen gemiddeld honderd gasten per dag heb je te maken met een zeer uitgebreide service en mise-en-place.  Bovendien werken we nu met drie koks in plaats van de gebruikelijke zes. Op deze manier kunnen we toch nog zestig gasten per dag  meerdere gangen lunches en diners serveren.’

Eén reactie op “‘In de zomer zetten we in op onze kleinere locatie aan de haven’”

Reageren niet meer mogelijk .