Before Article
restaurant-Facebookpagina - Foodbrigade

Gasten bereiken met Facebook? Deze horecazaken lukt het

Inspiratie nodig voor je eigen restaurant-Facebookpagina? Dit zijn vijf (willekeurige) horecamerken die met Facebook potentiële gasten boeien en oude gasten binden.

Yotam Ottolenghi (>48.000 vind-ik-leuks)

Alles wat Ottolenghi aanraakt verandert in goud. We kennen hem als succesvolle restaurateur en schrijver van kook best-sellers, maar hij doet het met 48.000 volgers ook best aardig op Facebook. Hoe hij zijn pagina interessant maakt? Met een wekelijks recept. Met foto’s van gerechten (ook tijdens de bereiding). Met feitjes over producten en zelfs korte interviews daarover (met een van Ottolenghis medewerkers).

Yotam Ottolenghi - Foodbrigade

Chick-fil-A (>7,7 miljoen vind-ik-leuks)

Stond vorig jaar ook al in onze restaurant-Facebookpagina top 4. Deze Fastfoodketen gaat niet alleen voor de standaard foodfoto’s en –video’s. Maar vooral voor inspiratie en héél véél humor. Ook als het om de herkomst van hun producten gaat, denk aan: schaatsende koeien en koeien als rockband. Verder veel creatieve fotobijschriften en ook medewerkers in het zonnetje (werkt motiverend voor hen en maakt het persoonlijk voor de gast).

Chick-fil-A - Foodbrigade

Chili’s grill en bar (>4 miljoen vind-ik-leuks)

Deze Amerikaanse restaurantketen heeft het goed begrepen. Strak vormgegeven en smakelijke beelden van oude en nieuwe gerechten. De laatste (prijs)acties die aansluiten bij de actualiteit. Grappige foto’s uit de restaurants, om het allemaal net wat persoonlijker te maken. En vooral ook grappige video’s die snel over het web verspreiden: weten jij hoe je augurken licht laat geven? Ook slim om zichtbaar te blijven: gasten die inchecken via Facebook krijgen korting.

Chili's Grill & Bar - Foodbrigade

The Capital Grille (>160.000 vind-ik-leuks)

Toegegeven, de interactie kan beter en oogt soms wat commercieel. Al vraagt dit Amerikaanse restaurant uit het hogere segment de volgers wel te reageren op de gerechten. En zijn er korte video’s waarin een sommelier wijntips geeft. The Capital Grille weet het allemaal wel stijlvol te brengen. De foodfotografie ziet er zo goed uit dat je niet anders kunt dan watertanden (of de foto delen op je eigen timeline, wat veel mensen doen).

The Capital Grille - Foodbrigade

En in Nederland doen we het ook goed:

Bilder & De Clerq, Amsterdam (>12.700 vind-ik-leuks)

Niet zozeer een restaurant, maar een ‘eetwinkel’. Bilder & De Clerq levert recepten en ingrediënten, doet ook aan catering en doet op Facebook eigenlijk álles goed. 1. Relevante content voor de doelgroep: je vindt er tips om te korten op bereidingstijd, nieuwe recepten, achtergronden over producten en de laatste trends. 2. Zichtbaarheid: elke post bevat en valt op door gelikt beeld. En bijna elke dag verschijnt er wel een nieuw bericht online.

Bilder & De Clerq - Foodbrigade