Before Article
Restaurant Enya

Waarom je investeert in gastvrijheid

‘De Griekse keuken is in de afgelopen 30 jaar te veel in een hokje geplaatst.’ Jan Bacharidis heeft een missie: Nederland laten kennismaken met de échte Griek. Zelfs als dat hem soms minder inkomsten oplevert. Dit is Restaurant Enya.

Wie? Jan Bacharidis

Wat? Eigenaar/gastheer Restaurant Enya (Maarssen)

Twitter? @RestaurantEnya

‘Opnieuw een waar genoegen.’ ‘Weer een fantastische avond.’ ‘Geweldige, professionele ontvangst.’ Zomaar wat reacties van IENS.

Restaurant Enya is hét bewijs van een Grieks restaurant waar zelfs Nederlandse restaurants van kunnen leren. Gasten zijn lovend. Met een gemiddelde beoordeling van 8,7 op IENS is het restaurant al jaren een van de populairste restaurants in Maarssen. Doordat het restaurant een onderscheidend concept voert: Grieks, maar dan écht Grieks. Eigenaar en gastheer Jan Bacharidis: ‘We bieden een beleving zoals wij denken dat een Grieks-Mediterraans restaurant hoort te zijn. De Griekse keuken is in de afgelopen 30 jaar te veel in een hokje geplaatst.’ 

Hoe ziet zo’n beleving eruit? Waarom authentiek Grieks en fusion mediterraan?

‘Natuurlijk speelt mijn Griekse achtergrond mee. Ik wil vooral laten zien dat een Grieks restaurant ook dagverse producten kan serveren. Wij trekken al onze bouillons zelf. We halen geen kruiden uit een potje. Het vlees dat we serveren ziet eruit als vlees en hetzelfde geldt voor vis. En gasten krijgen bij hun gerechten wijnadvies op maat. We richten ons op het midden-/hoogsegment. De gemiddelde bestedingen zijn bij ons wat hoger dan bij de standaard Griek: geen all-inclusive voor twintig euro. Voor kwaliteit betaal je nu eenmaal iets meer.’

Vers is niet vanzelfsprekend in een Grieks restaurant?

‘De afgelopen dertig jaar is de Griekse keuken te veel in een hokje geplaatst: mensen denken al snel aan massa, aan vlees en vis die uit dezelfde pan komen en hetzelfde smaken. Wij bereiden de echte authentieke Griekse gerechten – zoals wij ze vroeger thuis aten – maar ook modernere gerechten. We zijn een familiebedrijf met een Griekse achtergrond, dus we weten waar we het over hebben. Mijn schoonzoon is de chef, mijn nichtje is mijn zakenpartner, mijn dochter bedrijfsleider enzovoort.’

Mensen laten kennismaken met de echte Griekse keuken; is dat de reden dat je ook regelmatig thema-avonden organiseert. Zoals mezze-avonden, wildavonden en afgelopen vrijdag Kreeft by Enya?

‘Precies. Ik vind het belangrijk om misverstanden weg te nemen. Mensen denken bij kreeft misschien eerder aan Frankrijk, maar mijn kinderen kregen op hun achtste, negende thuis al kreeft. Hetzelfde geldt voor wildgerechten.’ 

Levert zo’n thema-avond ook nog extra inkomsten op?

‘Nee, de reden is niet commercieel. We nodigen uitsluitend onze vaste gasten uit – via onze nieuwsbrief – en het gaat uitsluitend op reservering. En de marges zijn ook klein. Dus veel verdien ik er niet aan, misschien zelfs minder dan ik op een normale vrijdag zou verdienen. Maar het gaat om slechts vijf avonden per jaar. Ik vind dat het kan en ik vind het belangrijk om dit te doen. Met deze avonden wil ik een statement maken: de Griekse keuken is veel veelzijdiger dan veel mensen denken.’

Je hebt dus eigenlijk een ambassadeursfunctie: de Griekse keuken in ere herstellen.

‘Ik heb veel geleerd van mijn vader, die ruim 50 jaar in de horeca heeft gewerkt. Een van zijn lessen is mijn motto geworden: je kunt beter bekend staan als gek dan als dief. Dat wil zeggen dat je beter te lage prijzen kunt vragen voor een goed product dan ‘triple A’-prijzen voor een C-product. Daarom is het niet erg dat ik minder verdien aan zo’n thema-avond. Gasten vinden het leuk en komen later weer terug. Maar als je als dief bekendstaat, dan haken gasten af. Uiteindelijk draait het altijd om kwaliteit.’

Naast je familie zul je ook ‘gewoon’ Nederlanders in dienst hebben. Hoe past een Nederlander thuis in een Grieks restaurant?

‘Het is inderdaad lastig om geschikte medewerkers te vinden. Je kunt iemand leren hoe hij of zij een dienblad moet vasthouden. We selecteren met name op hartelijkheid – ontzettend belangrijk in de Griekse cultuur – dat heb je of dat heb je niet. Voor elke gast moet een bezoek aan Enya voelen als een warme deken. Om een voorbeeld te geven: voor ons is het vanzelfsprekend om onze gasten gratis kraanwater te serveren. Ik wil een gast niet op 2 euro verliezen. Uit eten gaan moet voor iedereen een feestje zijn.’

Is dat Enya in het kort samengevat: een Griekse kwaliteitskeuken met een altijd hartelijke ontvangst?

Op IENS krijgen we een 9 voor service. Dat krijg je natuurlijk niet zomaar. Wat betreft onze keuken: probeer onze proeverij maar eens, ons visitekaartje. Dan heb je direct door waar ik het over heb.’