Before Article
RealFood Restaurant Andersom

RealFood Restaurant Andersom: hoe je gezond inspeelt op élke gast

Veel restaurant pretenderen het, maar Andersom is het: volledig duurzaam en verantwoord. Daarvoor ontwikkelen ze een eigen revolutionair digitaal menusysteem. En elk recept wordt openbaar gemaakt. Zo ziet dat eruit.

Wie? Iris Heuer en Rudi Voigt
Wat? Oprichters Stichting RealFood en RealFood Restaurant Andersom (Waalre)
Twitter? @RealFood040
Medewerkers? 7 + oproepkrachten

Doordeweeks zijn er kookworkshops en kunnen gasten in gesprek met hun favoriete “RealFoodies”. In het weekend is het een restaurant. De belofte van RealFood Restaurant Andersom: iedereen kan aanschuiven voor een maaltijd, ongeacht wens of voedselallergie. ‘Bij ons kunnen gezinnen en vriendengroepen altijd gezond en verantwoord samen eten.’

Een RealFood restaurant, wat houdt dat in?

Rudi: ‘Je kunt het een educatief restaurant noemen. Natuurlijk kunnen mensen bij ons terecht voor lekkere en gezonde gerechten. Maar we willen onze gasten ook bewust maken van wat ze eten, wat dat zo goed maakt en waar het vandaan komt. Het idee voor dit restaurant ontstond toen iemand vroeg me de haalbaarheid van alternatieve restaurants te onderzoeken. Raw food, vegetarisch etcetera. Mijn conclusie was dat de markt daarvoor niet groot genoeg was. Tenzij je het allemaal samenvoegt in een concept.’ Iris: ‘Dat hebben we gedaan met RealFood. De naam zegt het al: echt eten, zoals het hoort. De basis is zo puur mogelijk.’

Hoe ziet jullie gezonde menukaart eruit?

Iris: ‘We hebben momenteel een wisselende kaart die aansluit bij onze visie. Al onze gerechten bevatten geen of weinig koolhydraten en geen geraffineerde suikers. Maar er is wel voldoende keuze voor iedereen. Zo kun je ook gewoon een biefstukje bestellen, maar de hoofdmoot is groente, uit het seizoen. We hebben het landschap van gezonde voeding onder de loep genomen en we vonden dat alle stromingen een bindende factor hadden: groente in alle verschillende kleuren, smaken en soorten en maten.’

Wat voor type gasten trekt dat?

Iris: ‘Heel divers. Het gaat van sporters die bewust willen eten tot mensen met een voedselallergie. Er doen ook steeds meer grote bedrijven mee aan een van onze kookworkshops.’

Waar halen jullie de producten vandaan?

Iris: ‘Vooralsnog zo’n 60% bij lokale producenten in de regio van Eindhoven. Dit sluit aan bij ons doel van verduurzaming van de voedselketen. Rudi: ‘De andere producten halen we bij de groothandel. We hopen het percentage ‘van de boer’ te verhogen, maar dat kost tijd. Onder meer het vinden van de juiste adressen, niet alle boeren zitten in de buurt.’

Waarom vinden jullie het zo belangrijk mensen op weg te helpen met beste voeding, en in restaurantvorm?

Iris: ‘Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt en zag daar – met name bij het lagere segment – dat er te weinig wordt stilgestaan bij wat gasten voor zich krijgen. Ik stond niet achter wat ik serveerde. Ik heb ooit bij een cateraar gewerkt en kreeg toen te horen dat we gingen stoppen met verse soepen. Het moest voortaan uit pak komen. Ik ben direct gestopt. Met Andersom laten we mensen zien hoe het ook kan.’

Je wilt de wereld gezonder maken?

Rudi: ‘We beweren niet dat je alleen door gezonde voeding voorkomt dat je over twintig jaar ziek wordt. Er spelen zoveel andere invloedsfactoren een rol. Maar wanneer je gezond eet, voel je je wel beter.’

Is jullie doel ook de horeca verbeteren?

Rudi: ‘We willen best andere bedrijven adviseren op MVO-gebied. Maar in principe beginnen we bij het individu, die heeft het al lastig genoeg. Informatie is niet eenduidig. Voor elk wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat iets ongezond is, laat de industrie een tegenonderzoek uitvoeren dat het tegendeel bewijst. Hoe weet je dan nog wat waar is? En dan heb je ook nog de hypes. Superfoods bijvoorbeeld. Ze zijn gezond, maar niet zo’n wondermiddel als overal gezegd wordt.’ 

Dus geven jullie gasten informatie aan tafel. Hoe moet ik me dat voorstellen?

Iris: Het is niet zo dat we gasten overladen met informatie. Het is aanvoelen. Wanneer we de gerechten serveren, leggen we uit wat voor gerecht het is. Dat is in de horeca natuurlijk niets nieuws. Maar we gaan verder, als we merken dat de gast meer wil weten. Het zit ‘m bijvoorbeeld in een geïnteresseerde blik, maar gasten vragen ons ook direct om meer informatie. We kunnen dan informatie geven over de voedingswaarde, maar kunnen ook tips geven over waar je betaalbaar goede producten in de regio kunt halen.’ Rudi: ‘We ontwikkelen ons eigen digitale systeem hiervoor.’

Je ontwikkelt jouw eigen revolutionaire digitale order-informatiesysteem?

Rudi: ’Inderdaad. Ik heb een IT-achtergrond en kan het systeem zelf bouwen, dat doe ik samen met een kennis. Het moet een interactief, digitaal bestelsysteem worden. Via touchscreens. Gasten kunnen eerst op detailniveau hun voorkeur aangeven en komen dan bij gerechten uit. Bij die gerechten vinden ze dan alle relevante informatie. We willen zelfs recepten erbij zetten. We zijn volledig transparant daarin. Het doel is immers om mensen gezonder te laten eten. Bovendien: of mensen het gerecht net zo goed kunnen bereiden als onze koks, dat is een tweede. Het systeem wordt ook aan de voorraad gekoppeld, zodat we op elke vraag kunnen inspelen. We willen in de loop van komend jaar hiermee gaan werken.’ 

Andersom is onderdeel van Stichting RealFood. Betekent dat ook dat jullie geen winst hoeven te maken?

Rudi: ’Het restaurant is natuurlijk gewoon een bedrijf, dus we moeten inkomsten maken om uit de kosten te komen. Wat overblijft, gaat naar de Stichting.’ Iris: ‘Daar kunnen we andere mooie projecten mee opstarten.’

Zoals?

Rudi: ‘Vanaf begin komend jaar willen we ook starten met lezingen. Over alles wat met voeding te maken heeft. Dat kunnen we dan combineren met diners.’ Iris: ‘Verder dromen we van meerdere restaurants als Andersom, een eigen biologische boerderij, een app. We hebben plannen genoeg, maar voorlopig zijn we druk genoeg met het uitbouwen van Andersom. Stapje voor stapje werken we toe naar een betere wereld.’