Before Article
Pret a Manger -

Buitenlandse lessen: hoe Pret A Manger een hype creëerde

De concurrentie in de gaten houden kan nooit kwaad. En zeker niet als het om hele succesvolle zaken gaat. In de serie succesketens uit het buitenland: Pret A Manger. Deze van oorsprong Britse ‘broodjeszaak’ weet als geen ander hoe je een grote groep ‘fans’ aan je bindt.

In 1986 opende de eerste locatie de deuren en inmiddels zijn er over heel de wereld ruim 350 locaties. En die groei zet nog wel even door: de directie heeft als doel gesteld om jaarlijks met 15% te groeien.

4x beter dan de rest met Pret A Manger

  1. Door een behoefte te creëren
    Als een van de eersten verpakte Pret A Manger vers bereide, gezonde, biologische maaltijden tot take away. Fastfood, maar dan zonder chemische toevoegingen en in meerdere varianten. Zo maakten ze gezond toegankelijker voor de groep die er voorheen minder om gaf én spraken ze tegelijkertijd de bewuste eters aan. Het resultaat: fans onder de ‘massa’ en ook veel populariteit onder vegetariërs en veganisten.
  2. Door herkenbaar te presenteren
    Je denkt na over take away? En je wilt absoluut wegblijven bij de doorsnee fastfoodketens met kartonnen dozen? Het begint allemaal met een eigen stijl. Pret A Manger koos voor een simpele presentatie, maar wel geheel binnen een herkenbare stijl: al het verpakkingsmateriaal is gemaakt van gerecycled materiaal en biologisch afbreekbaar. ‘Vanzelfsprekend’ is op al het materiaal het logo te vinden. Belangrijk, want zelfs een servet zorgt zo voor de associatie met het merk. Het nadeel is misschien dat de verpakking soms een beetje aan supermarkt doet denken, maar er is een groot verschil: er staat geen houdbaarheidsdatums op de producten. Alles wordt vers bereid.
  3. Door iedereen te helpen
    Hoe je jouw merk ook relevant maakt voor de mensen thuis (= potentiële gasten)? Simpel, geef wat originele recepten op je website. Op www.pret.com leer je hoe je originele en gezonde smoothies maakt. Berry Blast bijvoorbeeld of Passion Pop. Een kleine moeite, maar je gasten vinden het leuk. Het is een slimme manier om potentiële gasten aan je te binden.
  4. Met een goede social media strategie
    Foto’s worden even snel met een smartphone gemaakt, teksten kloppen nét niet helemaal en het is meer wat voor tussendoor? Niet bij Pret A Manger. Op social media gebied is de keten zeker geen voorloper, maar ze zetten het in zoals het hoort. Zo is op de achtergrond vaak Londen, waar het allemaal begon, en het interieur te zien = herkenbaar. En verder veel beelden van smaakvolle maaltijden en sfeervolle interieurs en omgevingen. Zulke beelden worden eerder gedeeld op social media als Instagram en Facebook = meer aandacht.