Dit evenement levert deze bar een achtste van zijn jaaromzet (in 1 weekend!)
Before Article

Dit evenement levert deze bar een achtste van zijn jaaromzet (in 1 weekend!)

Het organiseren van een evenement kan je zaak veel opleveren: publiciteit, enthousiaste gasten en meer omzet. De Mooiste Klassieke Bar van Nederland De Hertog Jan Proeverij organiseert al jaren een Oktoberfest waar in een weekend zo’n 3500 man op af komt. Eigenaar Bram Clevis vertelt wat het hem oplevert.

Waarom ben je een evenement gaan organiseren naast jullie core business: de bar?

‘Voor het 25-jarig bestaan van de bar hebben we een jubileumfeest gegeven. Dit werd zo goed ontvangen door onze gasten dat we besloten om hier meer mee te doen. Het moest een evenement zijn dat een aanvulling is op onze bar en op de brouwerij. Al snel kwamen we bij Oktoberfest uit, hét evenement waar bier en brouwerijen centraal staan. Daarnaast merkte we dat er in onze omgeving behoefte was aan een tentfeest. Met deze gegevens hebben we acht jaar geleden ons eerste Oktoberfest georganiseerd.’

Hoe houd je de investering laag het eerste jaar?

‘Een tentfeest organiseren kost je al snel tienduizenden euro’s. We zijn op zoek gegaan naar een goedkope tentleverancier en hebben voor een paar duizend euro een tent neergezet. De versiering hebben we simpel gehouden: we hebben wat slingers en ballonnen opgehangen en zelf guirlandes geknutseld met wat lampjes eraan. Uiteraard veel bier besteld, de muziek geboekt en dat was het. De tent was 35 bij 12 m² en die stond poepie vol. Dat heeft de toon gezet voor de andere feesten.’

Hoe zijn jullie afgelopen jaren zo snel gegroeid?

‘Doordat het eerste jaar een succes was, durfde we daarna meer te investeren. Het geld is vooral gaan zitten in de aankleding van het evenement. We hebben zelf vlaggen laten ontwikkelen, houten huisjes laten maken waarin we de verkoop van merchandising doen en dit jaar hebben we geïnvesteerd in gadgets. Bij aankoop van een aantal bonnen krijg je een snor met een pijp eronder. Gasten lopen rond als het logo van onze bar. Na een aantal jaren loopt het dus erg goed, 1/8 van onze jaaromzet komt van het Oktoberfest.’

Hoeveel tijd ben je kwijt met het organiseren van een evenement?

‘De dag na het Oktoberfest ga ik nadenken voor volgend jaar. In januari leg ik de eerste dingen zoals de tent vast en een maand voor het evenement ben ik er fulltime mee bezig. We maken kort voor ons Arcener Oktoberfest ook veel reclame in lokale media: we maken een commercial voor op de regionale televisie, we hangen posters op en komen veel op de radio.’

Doe je dit allemaal zelf of werk je samen met een partner? 

‘We doen bijna alles zelf. Van de inkoop tot het bedenken en ontwikkelen van nieuwe dingen. Wel hebben we veel hulp van familie en vrienden. In de familie hebben we grafisch ontwerpers die het POS materiaal maken en de vereniging uit het dorp helpt ons op de dag van het evenement met op- en afbouwen. Wel wordt de muziek geregeld door een bedrijf uit Venlo. Ik wil gezellige, Duitse feestmuziek, maar ik ga geen grote acts boeken. Dan betaal je dertigduizend euro en kun je al niets meer verdienen. Gelukkig doen regionale bands het heel goed voor de kaartverkoop.’

Bars uit de omgeving zien het succes en gaan hun eigen Oktoberfest organiseren. Heb je hier last van?

‘Niet echt. Wij hebben een brouwerij bij onze bar wat een echte trekpleister is en ons uniek maakt ten opzichte van alle andere feesten.’

Heeft het succes van Oktoberfest ook bijgedragen aan het succes van de bar?

‘Dat denk ik wel. Veel gasten van ons evenement maken er een weekend weg van: een bezoek aan de brouwerij, onze bar en Arcener Oktoberfest. Het publiek dat we willen trekken voor het evenement is ook hetzelfde publiek als dat naar de bar komt. Dit zijn mensen die van gezelligheid én van een biertje houden.’