Before Article
Olaf van Hoof -Foodbrigade

De ludieke acties van Olaf van Hoof (en wat ze opleveren)

Gasten schonk hij ooit 35 cappuccino in ruil voor hun koffiezetapparaat. Binnenkort organiseert hij ’s werelds grootste high tea. Olaf van Hoof doet het altijd net even anders. Een interview.

Wie? Olaf van Hoof
Wat? (Mede-)eigenaar De Conversatie en Het Raadhuis (Uden)

Je staat bekend als ondernemer die van ludieke acties houdt. Zo konden gasten bij jou een paar jaar geleden hun oude koffiezetapparaat inleveren in ruil voor een coupon voor 35 kopjes cappuccino. Waarom zo’n actie?

‘Als onderdeel van het tienjarig bestaan van De Conversatie. Dat jubileum wilden we op een bijzondere manier vieren. Onze bestaande gasten gaven we een goodybag mee naar huis. En iedereen kon beneden zijn auto laten wassen door leden van de scouting. Maar ik wilde in ieder geval ook een actie organiseren waarvan niet alleen bestaande gasten profiteren.’

Wat heeft een horecaondernemer eraan om koffiezetapparaten in te zamelen?

‘Toen ik in de krant las over een actie waarbij je bij aankoop van vier winterbanden van 1200 euro een gratis ijskrabber kreeg ter waarde van 3 euro, dacht ik: zo moet het dus niet. Ik wilde gasten écht wat geven. Ik heb het niet op koffie uit pads, dus toen dacht ik: laat ik daar wat mee doen. Zo’n koffiezetapparaat kost ongeveer 75 euro en voor dat bedrag kun je 35 kopjes cappuccino krijgen. Om de actie een positievere insteek te geven, besloot ik toch om hem voor alle koffiezetapparaten te laten gelden. Dus vandaar dat ik mensen vroeg hun oude koffiezetapparaat in te leveren in ruil voor een bon voor 35 gratis kopjes cappuccino.’

En sloeg het aan?

‘De eerste dag kreeg ik twee apparaten binnen. De tweede dag vier. De vijfde dag zes. Maar de zevende dag waren het er ineens 83. In totaal hebben we 1100 koffiezetapparaten opgehaald.’

Maar het was je toch niet om die apparaten te doen?

‘Uiteindelijk wil je nieuwe gasten trekken. Natuurlijk kwamen er ook koopjesjagers op de actie af. Maar ook gasten die met andere gasten in gesprek raakten en de week erop weer met elkaar in mijn brasserie afspraken. De tafels raakten steeds voller.’

Met welke acties ga je je binnenkort op de radar zetten?

‘4 en 5 september staat Uden weer in het teken van 24 uur Uden, waarbij er 24 uur lang elk uur wat te doen is in de “stad”. Samen met TwisTea doe ik een poging om ’s wereld grootste high tea te organiseren. We hebben een deel van het Bevrijdingspark tot onze beschikking. Op het terrein komt 100 strekkende meter kramen te staan. Mensen kunnen van tevoren kaartjes kopen, en op de dag zelf, bij de diverse kramen kunnen ze dan zelf hun producten kiezen.’

Je hebt ook nog een andere zaak. Waarom verbind je de naam van ’t Raadhuis niet aan de high tea en die van De Conversatie wel?

‘Dit jaar willen we dichterbij het origineel blijven. De Conversatie leent zich er beter voor: high tea is een van de pijlers van de brasserie. Dat betekent niet dat we met ’t Raadhuis “er niet bij willen zijn”. We richten een VIP-terras in, waar gasten voor een vaste prijs onder het genot van een glas champagne en oesters kunnen genieten van de optredens op het plein.’

Hoe ziet het verdienmodel van zo’n high tea eruit?

‘Je kunt beter spreken van een verliesmodel. In dit geval gaat het erom hoeveel verlies ik bereid ben te lijden. We bekijken altijd op voorhand wat de doelstelling is en wat het mogelijke resultaat is.’

Een verliesmodel? Maar waarom doe je het dan?

‘Het belangrijkste is geloof, geloof dat de actie bijdraagt aan een sterkere zaak. Daar wil ik geen bedrag, maar een gevoel aan hangen. Als iemand belt of ik 200 euro wil betalen voor een advertentie, dan doe ik niet makkelijk mee. Het gaat mij om het gevoel dat ik wel of niet bij de investering heb. Als ik de kans krijg iets bijzonders te organiseren, en het kost bijvoorbeeld 500 euro, dan doe ik het wel. Wat we precies doen, ligt aan het evenement. Maar wat we in ieder geval altijd laten zien, is creativiteit, gastvrijheid en smakelijkheid. Het moet genieten in het grote geheel zijn. Een mooie gig. Ik word elke ochtend wakker met de gedachte dat ik het vandaag nog beter wil doen dan gisteren.’

Valt het allemaal te plannen met het personeel?

‘We doen de catering met het vaste team. Bij De Conversatie werken 35 medewerkers en ook nog medewerkers met een 0-urencontract. Het is een nooit “gewone” werkdag. Het voordeel is dat we weten wat we aan elkaar hebben en het ons samen een kick geeft als we onze gast onvoorwaardelijk zien genieten!’