Before Article
Oseven - assortiment

Marktupdate: trekt de cateringmarkt in 2015 weer aan?

Volgens blogger Waldrik Kremer wordt 2015 het jaar dat de cateringmarkt er weer helemaal bovenop komt. Is dat inderdaad zo? Wat blijft hetzelfde? Wat verandert? We vroegen het Richard Jonker, Algemeen Manager van Oseven, happening & food.

2015 lijkt het jaar dat de horecamarkt verder aantrekt. Betekent dit ook dat cateraars de prijzen verhogen?

Oseven- Richard Jonker‘De prijzen stijgen niet evenredig met de vraag. De reden daarvoor is dat opdrachtgevers voorzichtig blijven. De afgelopen jaren was er minder budget. Nu is er iets meer budget voorhanden, maar opdrachtgevers hebben de crisis nog in hun achterhoofd en beseffen dat ze elke euro maar één keer kunnen uitgeven. Ze willen dan ook absoluut waar voor hun geld. Als dienstverlener moet je je altijd onderscheiden, maar nu meer dan ooit.’

In cedar hout gebakken rode dorade. Een vloeibare bonbon. Een ‘grasshot’. Met Oseven serveren jullie innovatieve producten en extreme smaakcombinaties. Daarin zit voor cateraars de onderscheidende kracht?

‘In de innovatie en smaak, maar vooral in de meerwaarde die je met je totale aanbod levert. Dat kan bijvoorbeeld door eigen producten te ontwikkelen of door ze op locatie te bereiden. Beleving blijft belangrijk. Begin januari hebben we een deel van onze nieuwe collectie gepresenteerd. Dat waren vooral experimentele hapjes, deels gepresenteerd in reageerbuisjes en petrischaaltjes. Dat betekent overigens niet dat een klant per se voor die collectie moet gaan. Bijna alles wat wij doen is maatwerk.’

[gallerybox][/gallerybox]

Hoe zorg je ervoor dat jouw aanbod aansluit bij wat je opdrachtgever wilt?

‘Vanzelfsprekend gaat een goede cateraar altijd in gesprek met zijn klant, om zijn specifieke behoefte te achterhalen. Wil onze klant een puur product, dan krijgt hij een puur product. Maar dan presenteren we het wel op een manier die afwijkt van wat anderen doen; laatst hebben we bijvoorbeeld zalm met drop gecombineerd. We reizen veel om inspiratie op te doen en te zoeken naar nieuwe trends. En we volgen de economische ontwikkelingen op de voet, zodat we ook daar ons aanbod op kunnen afstemmen en een inschatting kunnen maken van de vraag. Goed eten en goed drinken alleen is niet langer voldoende om je te onderscheiden in de markt.’