Before Article
John's Kitchen

Hoe John’s Kitchen meer omzet pakte in crisistijd

Van succesvol restauranteigenaar naar cateraar met een eigen delicatessezaak. John van de Wiel (voormalig Sardiana, tegenwoordig John’s Kitchen) maakte 11 jaar geleden deze stap. Een interview over de kracht van presentatie, social media en de voordelen van catering.

Van de Wiel is een ervaren rot als het om de Italiaanse keuken gaat. Tijdens zijn opleiding liep hij stage bij restaurant Sardinia op het Stratumseind in Eindhoven dat hij enkele jaren later overnam. Tijdens dit proces leerde hij kok Alberto Parapeti kennen. ‘In het begin nam hij me regelmatig mee naar zijn geboortestreek Carate Brianza, een buitenwijk van Milaan. Ik kreeg de mogelijkheid om in verschillende restaurants mee te draaien en heb zelfs met Eros Ramazzotti aan tafel gezeten.’ In Italië leerde hij de fijne kneepjes van de Italiaanse keuken kennen. Met als bewijs: De titel Nederlands kampioen pizzabakken en een goed draaiend restaurant. Toch besloot hij in 2004 het roer om te gooien en zich meer te gaan richten op catering.

Je restaurant draaide goed, waarom stap je dan over naar catering?

‘Mijn restaurant liep uitstekend. Het zat iedere avond zo goed als vol en had veel vaste gasten. Daar lag het absoluut niet aan. De locatie stond mij steeds meer tegen en ik was toe aan iets anders. De straat raakte in verval. Daarnaast hield ik mij in de tijd van Sardinia ook al bezig met het catering. Ik ergerde me enorm aan de prijs-kwaliteitsverhouding van sommige cateraars. ‘Dat kan ik beter’, dacht ik vaak. In 2004 verkocht ik de boel en opende ik een delicatessenwinkel met catering in Nuenen met een focus op authentiek Italiaans en verse producten.’

Wat is het belangrijkste verschil tussen restauranteigenaar en cateraar?

‘Een restaurant heeft meer sfeer – je hebt persoonlijk contact met alle gasten -, maar ook meer stress. Je weet nooit hoeveel mensen je per week ontvangt. Nu weet ik exact waar ik aan toe ben. Je weet van tevoren hoeveel je moet maken en kent ook de specifieke wensen – denk aan allergieën – van klanten. Inkoop technisch is het dus veel makkelijker. Een feest voor 300 personen, worden er niet ineens 350.’

Je zette deze stap aan het begin van de crisis. Heb je hier geen last van gehad?

‘Helemaal niet. Ik durf zelfs te zeggen dat de crisis mij juist meer omzet heeft opgeleverd. Vroeger huurde mensen voor feestjes vaak een zaaltje bij een restaurant en was er minder ruimte voor externe catering. Nu vieren ze hun feestjes vaker thuis en huren ze zelf een cateraar in. Ik heb gemerkt dat ze steeds vaker kleinere hoeveelheden bestellen. Daarom bied ik zowel tapascatering als menucatering aan. Mijn standaard cateringlijn loopt van 5,00 tot 12,50 euro per persoon.’

Wat is de kracht van jouw John’s Kitchen?

‘Bij ons is alles vers. Van peppadews tot de saltimbocca parmigiana. We maken alles zelf. Het kost veel meer tijd, ik sta zo’n 50 uur in de week in de keuken, maar uiteindelijk is het goedkoper. Je weet exact hoeveel je moet maken en hebt nauwelijks waste. Daarnaast gaan we met de tijd mee. De huzarensalade is bijvoorbeeld echt uit, terwijl de vraag naar groentehapjes of Mediterraanse gehaktballetjes juist toe neemt. Daarnaast speelt presentatie voor ons een belangrijke rol. Hoe iets gepresenteerd wordt, doet ook iets met de smaakbeleving van de klant. Dit moet je ook als cateraar zijnde niet onderschatten.’

Hoe zijn jouw presentaties anders?

‘Sinds kort werk ik met “tapasrekken”. Dit zijn lange, houten dienbladen waarin we kleine schaaltjes met eten zetten. Ideaal om te vervoeren en het ziet er ook nog eens mooi uit. De eerste foto werd direct goed ontvangen en leverde veel likes op Facebook op. Toen wist ik zeker dat ik iets moois in handen had.’

[gallerybox][/gallerybox]

‘Daarnaast start ik binnenkort met mijn rijdende pizzaboot. De meeste foodtrucks met Italiaans eten werken met oude busjes. Dat wilde ik juist niet. Je moet opvallen. En dat doet mijn boot zeker. Ik ben al gevraagd om bij een sterrenkok te komen cateren op een feestje en ook een autodealer van Maserati behoort tot mijn klantenkring.’

Moet je als cateraar veel reclame maken om gevraagd te worden?

‘Reclame heb ik nooit gemaakt. Mond-tot-mond reclame, daar draait het om in de cateringwereld. Als ik ergens de catering verzorg, probeer ik daar minimaal één nieuwe klant aan over te houden. Ook maak ik veel gebruik van Facebook. Mijn pagina heeft ruim 8.000 fans! Niet slecht voor een kleine cateraar uit Nuenen toch?’

8.000 volgers op Facebook: hoe bereik je dat?

‘Door regelmatig updates te plaatsen op mijn tijdlijn. Wat ik post? Bijvoorbeeld foto’s van gerechten, aanbiedingen en verhalen over wie ik ben. Ook werken weggeefacties uitstekend. Vorige week gaf ik een tapasplank weg en dat is bij 400.000 mensen in hun tijdlijn verschenen! Zo leren nieuwe mensen mijn zaak kennen. Daar kan geen advertentie tegenop.’