Before Article
Mendel Chiu horeca crowdfunding

Horeca crowdfunding: hoe je investeerders ook je gasten worden

Ze zijn geen restauranteigenaar, chef-kok of gastvrouw, maar weten wél precies wat er speelt in de horeca. Foodbrigade maakt een ronde langs mensen met een horeca-gerelateerd beroep.

Dit keer:
Mendel Chiu (@Mendelchiu)
Van OAMKB Twente dé crowdfundingspecialist van Nederland.
Hij sprak vorige week tijdens de week van de ondernemer over alternatieve financiering.

Chiu koos voor crowdfunding bij de financiering van zijn eigen bedrijf om een statement te maken richting de bank: ‘Wij als starters kunnen ook succesvol zijn zonder geld van de bank.’ Binnen een uur had hij 20.000 euro opgehaald middels crowdfunding. En dat terwijl de bank bereid was om zijn bedrijf te financieren.

Er zijn meer dan 100 crowdfunding platforms. Welk platform past het beste bij horecaconcepten?

‘Er zijn platformen die branche specifiek werken, zoals horecacrowdfunding. Hier vind je een publiek dat wil investeren in horecaconcepten. Omdat op dit platform een specifieke doelgroep zit, kan het langer duren om het geld bij elkaar te krijgen. Het investeerdersbestand is kleiner dan op andere platforms zoals geldvoorelkaar, het grootste platform van Nederland.

Horecazaken hebben over het algemeen een snellere doorlooptijd, waardoor ze een strengere toetsing hebben en lang niet elk project door de selectie heen komt. Kijk ook naar de voorwaarden van elk platform en beslis of dit past bij je doelstelling. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de website fundipal.nl.’

Hoe schrijf je een goed voorstel om je horecaconcept onder de aandacht te brengen?

‘Een goed voorstel maakt investeerders direct enthousiast; ze willen ook naar jouw horecazaak komen wanneer ze je pitch lezen of zien. Maak je verhaal niet te lang, gebruik visuele ondersteuning en het liefst ook een video. En kom snel tot de kern. Vertel waarom jouw horecaconcept onderscheidend is en waarom er behoefte aan is. Er is altijd plek voor nieuwe concepten. Kijk naar visrestaurant Pesca dat nu op crowdaboutnow staat. Twee jongen mannen die een visrestaurant is Amsterdam willen beginnen. Niets nieuws zou je zeggen. Maar met een onderscheidend concept en een goede videopitch kun je ver komen.’

Hoe lang heb je de tijd om het geld op te halen?

‘Dat verschilt per platform, maar gemiddeld 2 maanden. Houd hier met je financieringsbehoefte rekening mee als je een businessplan maakt. Het ene platform geeft meer tijd dan het andere. Maar soms heb je het geld ook in een paar dagen of zelfs in een paar uur bij elkaar. Let wel op dat je het geld pas 1 of 2 maanden later tot je beschikking hebt.’

Wat gebeurt er als je het geld in deze periode niet bij elkaar krijgt gefinancierd?

‘Wanneer je 100.000 euro wilt ophalen en je haalt maar 50.000 euro in de vastgestelde periode op, dan gaat je project niet door. Een businessplan gaat uit van een bepaald bedrag en dan kom je in feite 50.000 euro te kort om jouw horecaconcept te realiseren. Het is een stukje bescherming van de investeerder maar ook van de ondernemer.’

Zijn investeerders ook je toekomstige gasten?

‘Investeerders zijn je ambassadeurs. Zij geloven in het concept en zijn persoonlijk betrokken. Het sociale aspect is belangrijk; ze willen een gepassioneerde horecaondernemer verder helpen. Ze praten over jouw project met hun vrienden en de kans is groot dat ze ook daadwerkelijk bij jouw komen eten. Crowdfunding is daarom ook een marketingtool. Zet social media in om ambassadeurs op de hoogte te houden en creëer op deze manier een fanbase. Naast een goed rendement van bijvoorbeeld 8%, moet het daarom aantrekkelijk zijn om in jouw project te investeren. Je kunt investeerders het eerste jaar 20% korting geven op de menukaart.’

Wat doe je als er niet geïnvesteerd wordt in jouw horecaconcept?

‘Het kan betekenen dat mensen niet geloven in je concept. Als de crowd niet investeert, moet je jezelf afvragen waar dat aan ligt. Misschien moet je je concept aanpassen en het dan nog eens opnieuw proberen. Maar het kan ook zijn dat je niet het juiste platform gekozen hebt of geen goed voorstel hebt geschreven. Wel kan ik uit ervaring vertellen dat horecaconcepten die het geld niet bij elkaar kregen via crowdfunding en het toch op een andere manier hebben gefinancierd, vaker mislukken. Crowdfunding is dus een test van je business model en kan je behoeden van valkuilen.’

Welke andere manier van financieren adviseer je?

‘Kijk naar de optimale financieringsmix, stapelfinanciering is de toekomst. Dit is een combinatie van geldverstrekkers. Je kunt een deel van je financieringsbehoefte ophalen via crowdfunding, een deel bij de bank lenen en of benader de bierbrouwer om in jouw zaak te investeren. Het voordeel hiervan is dat de verschillende geldverstrekkers elkaars vertrouwen in jouw concept versterken. Het geeft investeerders via crowdfunding vertrouwen dat de bank ook in jouw project wil investeren en vice versa. We weten allemaal dat de bank op dit moment heel kritisch is in het verstrekken van leningen.’

Mendel Chiu horeca crowdfunding

Eén reactie op “Horeca crowdfunding: hoe je investeerders ook je gasten worden”

Reageren niet meer mogelijk .