Before Article

Wat HelloFresh en Thuisbezorgd betekenen voor jouw zaak

HelloFresh.nl, Thuisbezorgd.nl, AH.nl, Picnic.nl… één ding is zeker, home delivery en take away in food zijn booming. Wat betekent dat voor conventionele horeca?

De bestedingen op zowel food als non-food bij online stores groeit al jaren exponentieel en dit zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. Onverwacht komt dit natuurlijk niet. De combinatie van gemak, smaak en  prijs is goud waard.

Home delivery en take away spelen in op gebrek aan tijd

Alleen onze schaarse vrije tijd is nóg kostbaarder! Laat dit nu net de meest relevante factor van het succes van deze online foodmarkt zijn. We zijn druk en willen snel, gezond en goed eten, liefst iedere dag uit een andere hoek van de wereld. De technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat er bijna geen technische en logistieke beperkingen meer in de weg staan. Bijna alles is mogelijk. Wat leven we in een mooie tijd!

En dan nu de grote vraag:  Heeft dit effect op de conventionele horeca? Kijkend in de portemonnee van de hedendaagse consument kunnen we stellen dat de gemiddelde uigaven voor dagelijkse levensmiddelen stijgt. Dit is mede te danken aan een grotere behoefte aan kwalitatieve en duurzame voeding (hoewel duurzame voeding niet duurder hóeft te zijn), wat natuurlijk een mooie beweging is. We gunnen onszelf het beste. In de regel -en dat geldt in deze kwestie ook- is beter ook wat duurder.

Horeca speelt in op beleving

Als we meer aan thuismaaltijden uitgeven, gaat dit dan niet ten koste van een avondje tafelen buiten de deur? Convenience food, ofwel kant-en-klaar maaltijden, op welk niveau ook, dienen één doel. Snel en lekker eten in de thuisomgeving.

Hierin ontbreekt dus een essentieel ingrediënt: beleving. Waar we tegenwoordig een behoorlijk groot deel van de dag met onze neus op een groot of klein schermpje geplakt zitten om op de hoogte te zijn van het wel en wee van onze cybervrienden, zal de behoefte naar quality-time en écht contact met vrienden en familie juist versterken. Die momenten zullen we blijven koesteren. Dit was vroeger zo en zal ook altijd zo blijven.