Before Article
Foodtrendwatcher Marjan Ippel - foodbrigade

De boodschap van een foodtrendwatcher: ‘Volg niet blind trends.’

Ze zijn geen restauranteigenaar, chef-kok of gastvrouw, maar weten wél precies wat er speelt in de horeca. Foodbrigade maakt een ronde langs mensen met een horeca-gerelateerd beroep. Dit keer een interview met Marjan Ippel, foodtrendwatcher en eigenaar van Talkin’ Food.

Wat Ippel verder nog doet? Ze is columnist voor onder meer ELLE Eten en schrijft over food in bladen als Bouillon, Lekker en Exclusief. Samen met Ron Blaauw en Edwin Florès schreef ze het boek Mijn Amsterdam. Ook is ze auteur van het culinaire trendwoordenboek Foodlingo Bijbel, en initiatiefnemer van foodfolly My Beautiful Mayonnaise (samen met Ronald de Nijs en Natasha Tastachova). Maar ze geeft vooral presentaties aan bedrijven. Daartoe volgt ze trends in eten en drinken over de hele wereld.

Wat heb jij met food?

‘Mensen denken bij eten vaak alleen aan koken en verwachten dus dat ik ook wel een heel goede kok zal zijn. Maar food is zoveel méér dan koken alleen. Als ik in New York had gewoond, dan zou ik iemand zijn met zo’n appartement zonder keuken. Ik zou elke dag buiten de deur, op straat, eten. Niet alleen, omdat het makkelijk en lekker is, maar vooral vanwege de ervaring, de diversiteit en de reuring. Er is zoveel meer te vertellen over eten dan over het gerecht zelf. Eten is een sociologisch gegeven, eten brengt mensen samen.’

Hoe werk je samen met horeca (anders dan als gast)?

‘Ik geef ondernemers regelmatig advies. En dan niet zozeer over of ze Peruaans op de kaart moeten zetten. Ik schets een beeld van welke maatschappelijke, economische, culturele en technologische ontwikkelingen er aan de gang zijn die gevolgen hebben voor hoe, wat, waar en wanneer mensen eten. Vervolgens distilleer ik daaruit wat ze daarmee in hun specifieke geval kunnen doen. Op de kaart, in de inrichting, in het type service dat ze bieden et cetera.’

Hoe blijf je op de hoogte van die signalen?

‘Reizen, praten, boeken lezen, surfen op internet. Binnenlandse én buitenlandse bronnen doornemen. Beurzen bezoeken. Dan kijk ik niet alleen naar leuke gerechten, maar juist ook naar de bredere maatschappelijke en economische ontwikkelingen. Want dát bepaalt wat voor gerechten en wat voor producten hip worden. En die ontwikkelingen staan nooit stil. Foodtrendwatcher ben je daarom 24 uur per dag, zeven dagen per week.’

Maar je schudt niet zo even vijf trends uit je mouw die een horecaondernemer direct kan toepassen in zijn onderneming?

‘Trends bedenk je niet. Trends signaleer je. En horecaondernemers moeten ze ook niet blind volgen. Als je alleen maar volgt, ben je nooit jezelf en loop je bovendien altijd achter de feiten aan. Weten wat de trends zijn, helpt je om je eigen positie te bepalen als horecaondernemer. Het is net als met mode. Ik zeg niet voor niets food=fashion: het nieuwste jeanstype past de één wel, de ander niet. Als het niet past: niet doen! Ook al is het de trend.’

De boodschap van de trendwatcher: volg geen trends!?

‘Je kunt erop inspelen en je erdoor laten inspireren, maar je moet niet bang te zijn je eigen koers te varen. Een trend is iets veel breders dan een gerecht. Net als bij mode, begint alles op straat. Er werd lang gedacht: wat van El Bulli komt, is goed, en daar stelde iedereen zich op in. Maar van top-down gaan we naar bottom-up. Zelfs toprestaurants kijken tegenwoordig naar wat er op straat werkt. Zoals we allemaal weten, moet het tegenwoordig toegankelijk. Natuurlijk komt dat deels door de economische situatie en lagere bestedingen, maar misschien nog veel belangrijker is de internationale democratisering van kennis. Mensen hebben dankzij internet en reizen meer informatie voorhanden en zijn een stuk wijzer geworden. Ze weten wat er qua food allemaal mogelijk is.

Hoe gaat het Nederlandse horecalandschap dit jaar veranderen?

‘Het wordt nóg spannender, internationaler. In Amsterdam zie je het al. Er komen steeds meer expats in ons land wonen. Zij missen hun familie, maar ook hun eetcultuur. Veel meer dan wij Nederlanders, zijn zij gewend op straat te leven. Ze kunnen in hun nieuwe omgeving niet vinden wat ze zoeken, dus beginnen ze soms hun eigen zaak. Je ziet het ook in het buitenland. Wie had een aantal jaren terug kunnen denken dat er Foodtrucks in Parijs op straat zouden staan? In het land van de haute cuisine nota bene.’

Er ontstaat nieuwe concurrentie?

‘Als je het zo wilt noemen, kun je het zo noemen. Maar ik denk niet dat het zo’n vaart loopt. Als er een op de 50 expats een eigen foodtruck of ontbijttent start, is het veel. Ik wil het eerder goed voor de economie noemen. Want met de expats komen er ook nieuwe gasten ons land binnen. En voor de foodliefhebber is het helemaal goed nieuws, want de keuze wordt alleen maar groter.’

Fotografie: Saskia van Osnabrugge

Eén reactie op “De boodschap van een foodtrendwatcher: ‘Volg niet blind trends.’”

Reageren niet meer mogelijk .