Before Article
Annelies Hermsen Fooddesigner - Foodbrigade

Waarom een fooddesigner jouw horecabedrijf nóg meer laat opvallen

Ze zijn geen restauranteigenaar, chef-kok of gastvrouw, maar weten wél precies wat er speelt in de horeca. Foodbrigade maakt een ronde langs mensen met een horeca-gerelateerd beroep. Dit keer een interview met Annelies Hermsen, een van de eerste Nederlandse fooddesigners.

Met de horecagenen zit het wel goed bij Annelies Hermsen. De dochter van de Limburgse topcuisinier Toine Hermsen studeerde in 2005 af aan de Design Academy in Eindhoven en timmert sindsdien aan de weg als fooddesigner. ‘Van kinds af aan ben ik culinair verwend. Mijn vader kookte in het weekend altijd uitgebreid voor ons de lekkerste dingen. Van kreeft tot coquilles. Mijn liefde voor goed eten en culinaire kennis heb ik echt aan mijn ouders te danken.’

Waarom zag je een eigen restaurant dan niet zitten?

‘Dat is absoluut nooit mijn ambitie geweest. Tot mijn afstudeerjaar had ik niet het plan om iets horeca-gelieerd te doen. Ik heb niets tegen het harde werken en de hoge druk –dat heb ik nu ook – , maar dag in dag uit hetzelfde doen… Nee, dat is echt niets voor mij. Ik wilde meer de creatieve kant op en ben daarom ben ik naar de Design Academy in Eindhoven gegaan.’

En toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan…

‘Mijn vader zegt altijd: “Het maakt niet uit wat je doet, zolang je er maar in uitblinkt”. Nou, dat gold zeker niet voor mij op de Design Academy. Ik was een middelmatige student die worstelde met ideeën. Ook voor mijn afstudeerproject. Van een docent kreeg ik de tip om iets met eten te doen, omdat ik daar altijd zo enthousiast over sprak. Echt zo’n typisch “Eureka!-moment”. Ik ontwikkelde een compleet horecaconcept Cocktails & Companions genoemd. Van de huisstijl tot de inrichting en van de hapjes en drankjes tot het servies. Het ging om de totaalbeleving. Het was fantastisch om te doen én ik was er goed in. Na mijn afstuderen ging ik direct als zelfstandig fooddesigner aan de slag.’

Hoe kan een fooddesigner een horecaondernemer helpen?

‘Dat hangt af van de fooddesigner en de wensen van een ondernemer. Er zijn stylisten die zich ook fooddesigner noemen, maar zich enkel met presentatie bezighouden. Voor mij gaat het om het totaalplaatje, van smaak tot uitstraling. Eten is zoveel meer dan een bordje met lekker eten presenteren. Ik wil iets creatiefs neerzetten en echt iets betekenen voor het eetmoment. De avond moet onvergetelijk zijn. Het servies, de opmaak van de gerechten, de keuze van de ingrediënten en de daarbij behorende sfeer, de receptuur, de inrichting van de zaak: de totale ambiance moet kloppen. Je vertelt een verhaal wat gasten willen doorvertellen aan hun vrienden.’

Kan een horecaondernemer dat zelf niet?

‘Soms wel, meestal niet. Als je 24/7 met je zaak bezig bent, heeft dat invloed op je creativiteit. Ondernemers nemen doorgaans niet de tijd om alles zorgvuldig uit te denken en bij ieder puntje stil te staan, of zien het belang ervan niet. Terwijl iets onderscheidend neerzetten ten opzichte van de concurrentie juist heel belangrijk is. Je wilt uniek zijn en herinnerd worden. Daarnaast is niet iedereen even creatief natuurlijk. Fooddesigners kijken met een frisse blik, ze weten wat er speelt binnen de horecawereld. Ja, er hangt een prijskaartje aan, maar de impact van een goed concept is groot. Dat wordt echt onderschat!’

[gallerybox][/gallerybox]

Wat inspireert jou?

‘Mijn brein is mijn persoonlijke inspiratie bibliotheek. Of ik nou een museum bezoek of gewoon door de stad wandel, ik heb altijd mijn voelsprieten aanstaan. Inspiratie vind je overal. Zelf heb ik een fascinatie voor dingen uit het verleden. Onlangs was ik in het Hermitage voor een expositie over oude Russische serviezen. Ik wil er dan alles over weten, wie weet komt het later ooit van pas bij een opdracht.’

Waar ben je het meest trots op?

‘Ik ga geen project noemen, want ik sta achter al mijn concepten. Maar het meest trots ben ik op mijn eigen zaak. Ik ben pas 33 jaar en heb al 10 jaar een goedlopend bedrijf, ondanks de mindere economie. Daarnaast ben ik trots op het vertrouwen wat ik van mijn opdrachtgevers krijg om iets bijzonders neer te zetten. Ik werk voor pannenkoekenrestaurants, cateraars, hotelketens, productontwikkelaars, ziekenhuizen en noem maar op. De afwisseling maakt mijn werk interessant en uitdagend en ik ben er trots op dat ik voor al die bedrijven echt iets kan betekenen.’

Fooddesigner is een redelijk nieuw beroep, hoe zit het met de toekomst?

‘Toen ik afstudeerde waren er twee fooddesigners in Nederland, maar inmiddels zijn het er veel meer. Het is een beroep in ontwikkeling en de markt weet nog niet echt wat onze kracht is. Iedere nieuwe fooddesigner moet zich bewijzen en duidelijk maken wat zijn toegevoegde waarde is als je wilt slagen in deze business. Zelf geef ik les op de HAS. De belangrijkste les die ik mijn studenten leer? Denk écht na over je toekomst: hoe ziet je leven er na je studie uit? Studenten staan hier vaak niet bij stil. Ontwerp iets wat een weerspiegeling is van jezelf. Je afstudeerproject is je visitekaartje voor de toekomst. Deze methode heeft mij zelf geholpen mijzelf op de kaart te zetten en heeft me veel goed gebracht.’

Eén reactie op “Waarom een fooddesigner jouw horecabedrijf nóg meer laat opvallen”

Reageren niet meer mogelijk .