Before Article
Eethuis Twintig_Sannie Post

Sannie Post: hoe je een restaurant runt dat ook een winkel is

Is het een winkel? Is het een restaurant? Het is…beide. In Lifestyle Restaurant Eethuis Twintig kunnen gasten álles kopen. Zo werkt het concept.

Wie? Sannie Post
Wat? Mede-eigenaar Lifestyle Restaurant Eethuis Twintig (met Adriënne Pijnenburg)
Facebook? www.facebook.com/eethuistwintig
Couverts? 64

Sannie Post runde eerder haar eigen restaurant in Den Bosch – Sannies restaurant – en werkte daarna jaren als ‘invalchef’ in restaurants. 10 mei opende ze de deuren van haar nieuwe restaurant aan de Piushaven in Tilburg. Lifestyle Restaurant Eethuis Twintig is de naam.

Jullie noemen Eethuis Twintig een lifestyle restaurant, een restaurant en winkel ineen. Waarom deze combinatie?

‘Dat komt doordat ik het samen doe met mijn partner Adriënne. Zij is grafisch vormgever en heeft oog voor kleur, interieur en design. Zelf heb ik 22 jaar ervaring in de horeca. Ik wilde graag weer een eigen zaak starten, maar had eerder gemerkt dat het in je eentje wel erg zwaar is. Adriënne en ik zijn nu samen ondernemer. Het helpt dat we elkaar goed kennen. We weten wat we aan elkaar hebben. Ik ben verantwoordelijk voor de keuken, zij voor het interieur.’

Hoe werkt het: een winkel en restaurant ineen?

‘Bijna alles wat je ziet is te koop. De stoelen, de tafels, het servies, de glazen, en verder olijfolies, zelfgemaakte frisdranken en onze koffies. Verleden week hebben we nog drie stoelen verkocht. Ook drop met chocolade, een Deens product, loopt goed. Het restaurant is overigens niet afhankelijk van de verkoop, vandaar dat het geen invloed heeft op de prijsstelling van onze gerechten.’

Officieel is ‘blurring’ nog verboden, hoe krijg je het vergunningtechnisch toch voor elkaar?

‘We verkopen onze producten via een webshop en kunnen daardoor werken met de standaard horecavergunningen. In Nederland is het nog een beetje een grijs gebied, terwijl het in Engeland al jaren gebruikelijk is om in de horeca ook andere producten te verkopen. Daar drink je een kopje thee en koop je een boek. Waarom niet hier? We leven tegenwoordig in een 24-uurseconomie. Mensen winkelen al lang niet meer alleen overdag.’

Maar wat als een rijke gast/klant plotseling besluit dertig stoelen en twee tafels te kopen? Dan kun je ’s avonds minder gasten ontvangen tijdens het diner?

‘Haha, nee, we werken op bestelling. We werken deels samen met partners: wij bieden hen een podium en wij krijgen een percentage van de verkoopprijs. Zo werken we samen met de eigenaar van dit pand, die kunstbloemen en -planten verkoopt. Het lijkt ons leuk om ook samen te werken met jonge kunstenaars. Zij vinden een podium om hun kunstwerken te laten zien en wij versterken de beleving in ons restaurant.’

Is het alleen maar ‘voor wat hoort wat’?

‘Nee, een deel van het designmeubilair kopen we tweedehands in. De accessoires en andere kleine producten kopen we ook zelf. Het is een leuke uitdaging: als we wat verkopen, moeten we direct nadenken over een vervangend product. Dat is ook leuk voor gasten: ze treffen elke keer weer wat anders aan.’

Hoe noem je eigenlijk de mensen die bij jullie binnenlopen: gasten of klanten?

‘Beide. In het restaurant zijn het gasten, maar wanneer ze wat kopen, ook klanten.’

Is het voor gasten wel direct duidelijk wat jullie concept inhoudt?

‘We hebben veel kijkers. We bevinden ons hier in een trendy deel van Tilburg met meerdere restaurants en winkels in de buurt. Mensen zijn nieuwsgierig naar Eethuis Twintig en lopen binnen om eens te zien wat we doen. Het mooie is dat diezelfde gasten later terugkomen voor een lunch of diner.’

Een makkelijke manier om aan gasten te komen.

‘We promoten het restaurant via onze eigen Facebookpagina. Voor de rest hebben we inderdaad nog niet veel aan promotie hoeven doen. De bezetting is goed. Op dinsdagen en woensdagen is het wat rustiger, maar dat geldt voor een groter deel van de horeca.’

Wat zijn de grootste verschillen tussen een lifestyle restaurant en een ‘standaard’ restaurant?

‘De beleving is anders. Ik denk dat onze gasten over het algemeen meer verrast zijn wanneer ze binnenkomen. Doordat we niet alleen een restaurant zijn, maar ook winkel, is onze doelgroep ook breder. We richten ons bijvoorbeeld niet alleen op dertigers, maar op mensen tussen de 25 en 70 jaar.’

Als je doelgroep zo breed is, is het dan niet veel moeilijker je gasten tevreden te stellen?

‘Niet als je ook met een breed toegankelijk menu werkt. Voor een driegangenmenu vragen we 29,50 euro. Dat is niet veel. We bieden gasten een brede keuze op de kaart. Op het menu staan altijd twee vegetarische gerechten. Voor de rest werk ik met biologische producten en serveren we verse salades en smoothies. We serveren ook tunnbröd, dat is een Zweedse wrap. Dat past bij ons vintage en Scandinavisch interieur.’

Werkt een concept als Eethuis Twintig voor elke restaurateur?

‘Nee, zeker niet. Ik denk dat het valt of staat met de ruimte die je hebt. Wij hebben ons restaurant volledig ingericht op het concept “lifestyle restaurant”. De winkel en het restaurant moeten elkaar versterken, niet tegenwerken. Samen vormen ze één concept waarmee je je gast een unieke beleving biedt.’

Eethuis Twintig

Eén reactie op “Sannie Post: hoe je een restaurant runt dat ook een winkel is”

Reageren niet meer mogelijk .