Before Article
Dunkin' Donuts

Buitenlandse lessen: Dunkin’ Donuts weet precies wie de gast is

De concurrentie in de gaten houden kan nooit kwaad. En zeker niet als het om hele succesvolle zaken gaat. In de serie succesketens uit het buitenland: Dunkin’ Donuts. Groot geworden met – je raadt het al – donuts, maar niet alleen daarmee.

De keten begon ooit als zaak voor fabrieks- en bouwmedewerkers, waar donuts en koffie de populairste producten waren. Nu zijn de zaken over de hele wereld te vinden. Voor het eerst sinds 2000 opent er in 2016 weer een vestiging in Nederland.

3x beter dan de rest met Dunkin’ Donuts:

  1. Een duidelijk beeld van de gast
    Dunkin’ Donuts presenteert zich als merk dat middenin de samenleving staat en precies weet wat de doorsnee Amerikaan wil. Eerst deden ze dat via commercials met de hardwerkende Fred the Baker, die door wind en weer koffie schonk en donuts bakte. En sinds 2006 zet de keten in op de snelle behoefte van Amerikanen: niet voor niets is de slogan America runs on donuts. Dunkin’ Donuts geeft mensen energie, zodat zij de economie van hun land draaiende houden. Tenminste dat pretenderen ze.
  2. Sterke identiteit: kwaliteit, maar voordeliger dan bij de concurrent
    In het verlengde van punt 1: Dunkin’ Donuts presenteert zich als keten waar je donuts, broodjes en koffie kunt kopen die van dezelfde of een betere kwaliteit zijn dan bij de concurrent. Maar dan een stuk goedkoper. Als keten kunnen ze mede door massa-inkoopvoordelen lagere prijzen vragen. Als is het de vraag of ze ook echt de goedkoopste zijn.
  3. De eerste in het land met fair trade koffie
    En dan hebben we het niet per se over goede donuts. Dunkin’ Donuts was de eerste in de VS die uitsluitend koffie schonk van fair trade koffiebonen, 100% Arabica. De keten is volgens veel Amerikanen inmiddels de #1 lokatie om koffie te halen. Voor de onderscheidende Dunkin’ Donuts blend. En: minstens net zo goed als bij een concurrent als Starbucks, maar sneller mee te nemen.