Before Article
De Melksnor

De Melksnor: het foodtruckconcept dat in de zomer én in de winter werkt

Meeliften op de foodtrucktrend? ‘Het concept moet echt kloppen.’ Lotte van den Anker van De Melksnor startte wel met succes een foodtruck. Dit is haar geheim.

Wie? Lotte van den Anker
Wat? Eigenaar De Melksnor
Twitter? @DeMelksnor

Het kan snel gaan. Van den Anker bedacht in december 2014 het concept De Melksnor en bouwde begin dit jaar een voormalige ambulance, een Citroën HY uit 1970, om tot originele foodtruck. Sindsdien reist ze langs festivals en bedrijven met een assortiment aan yoghurtproducten in de zomer en ‘Soep & Stoof’ in de winter. En ze won in juni nog ‘even’ een Rabo Startersprijs. 

Volgens haar is het zeker niet allemaal zo makkelijk als het misschien lijkt: ’Een foodtruck start je niet zo even, wat sommige tiplijstjes op internet ook beweren. Over vergunningen hoef je je meestal niet druk te maken, dat regelt een organisatie voor je. Maar er is wel ontzettend veel concurrentie en het is hard werken. Je concept moet écht kloppen.’

Een goed businessplan is onmisbaar wanneer je een foodtruck start?

‘Vind ik wel. Je start niet zomaar even een foodtruck. Allereerst moet je goed weten waar je eigen kracht ligt en wat je wilt. Ik vind mezelf geen echte chef, daar heb ik te weinig ervaring voor. Maar ik kan wel goed smaken combineren. Daarom leek het me een beter idee om me op lunch te richten. Verder vind ik het belangrijk om met gezond en eerlijke producten van lokale boeren te werken, om de CO2-footprint te beperken. Dat betekent niet per se dat het volledige assortiment biologisch moet zijn. Als iedereen een klein beetje bijdraagt, wordt de wereld een stuk mooier.’ 

Dan kom je bij frozen yoghurt uit?

‘Je bekijkt waarmee je je kunt onderscheiden. Ik dacht er eerst over een broodjeswinkel te openen in Den Bosch, maar zou ik me daarmee genoeg onderscheiden? Ik zag meer kansen in een foodtruck. Toen ik startte waren er nog nauwelijks foodtrucks die yoghurtproducten verkochten. En nog steeds ben ik een van de weinigen die boerenyoghurt combineert met frozen yoghurt. Dat maakt de kans van slagen natuurlijk een stuk groter. En yoghurt is een gezond product.’

En jouw concept sloeg direct aan? Hoe was de opstart?

‘Het ging niet vanzelf. Ik kom uit het onderwijs en stond in het begin nog vier dagen per week voor de klas. Daarnaast stopte ik al mijn tijd in reclame maken, goede fotografie en heel veel netwerken. Het is pittig om daartussendoor ook nog alle offertes op tijd de deur uit te hebben. Ik werd verkozen tot Rabo Starter van het Kwartaal en mocht op de Rollende Keukens staan in Amsterdam. Ja, toen begon het goed te lopen. Inmiddels sta ik nog een dag per week voor de klas en ik hoop me na de Kerst volledig op De Melksnor te kunnen richten.’

Nog meer grote uitdagingen voor een foodtruckhouder?

‘De vraag is enorm weersafhankelijk. Als je twee maanden goed draait, kan de derde maand zomaar minder zijn. Bij mooi weer is het topdrukte, maar als het kouder is, hebben mensen minder zin in frozen yoghurt. Dat is de reden dat vanaf het najaar mijn yoghurt plaatsmaakt voor warme ‘Soep & Stoof’. De Melksnor blijft gewoon De Melksnor. De naam staat namelijk voor Hollandse gerechten van Hollandse bodem. Verder heb ik in de wintermaanden meer bedrijfsfeesten en indoor evenementen op het programma staan.’

Kun je rondkomen van een foodtruck?

‘Inmiddels redelijk. Het is qua omzet zeker niet onverstandig dat ik ook aan bedrijfscatering doe. Aan festivals verdien je ook wel, maar je moet er rekening mee houden dat je al snel 25-30% van de omzet moet inleveren om er te mogen staan. Mijn marges zijn daardoor wat lager, ook vergeleken met andere foodtrucks. Ik haal al mijn producten vers van de boer, rijd er zelf naar toe. Ik ben dus al geld kwijt aan benzine en tijd, en dan moet ik de producten nog kopen. Een bewuste keuze, maar waardoor ik wel duurder uit ben dan wanneer ik bijvoorbeeld diepvriesproducten zou gebruiken. Het is lastig om te bepalen op welke festivals je het beste kunt staan. Wat levert de meeste naamsbekendheid op en waar verdien je ook nog eens wat? Dat leer je uit ervaring.’

Je noemde eerder al de Rollende Keukens. Wat waren nog meer hoogtepunten in jouw eerste jaar?

‘Pukkelpop in België. We stonden met een team van zes man, met vrienden en familie tien uur lang “ramhard” te werken. De mensen waren zo ontzettend enthousiast en het was enorm druk.’

Maar alsnog is het, met name op festivals, van tevoren moeilijk inschatten hoe groot de vraag is. Toch? Is het dan niet lastig om je waste te beperken?

‘Dat valt wel mee. Ik haal mijn yoghurt rechtstreeks van de boer, daardoor is hij ook langer houdbaar. Tot wel drie weken. Van het fruit dat overblijft, maak ik sausjes voor over de yoghurt. De soep en stoof die overblijven, kan ik invriezen. Desnoods eet ik zelf de hele week stoofpot, haha.’

Tot slot: het geheim van een goed draaiende foodtruck?

‘Je moet het kunnen beleven, ruiken en proeven. De entourage is erg belangrijk om een bepaalde sfeer uit te stralen. Soms staan er strobalen en melkbussen om de foodtruck heen. Mijn soep en stoof laat ik doorpruttelen boven een buitenhaardje in een grote 16 liter pan. Niet omdat dat nodig is; ik heb het voor de tijd al bereid in een bedrijfskeuken in Schijndel, maar omdat het mensen trekt. Net als de yoghurt die we in potjes serveren, zodat mensen in de potjes kunnen loeren. Dat is De Melksnor.’

[gallerybox][/gallerybox]