Before Article

Cateringtrends 2016: van ontbijt tot biergarten

Het jaar is weer bijna ten einde. De hoogste tijd om vooruit te kijken. Dit keer met Jorg Wiltink, marketing manager bij Koninklijke Van den Boer Groep. Van ontbijt tot biertuin: dit zijn volgens hem dé ontwikkelingen van 2016.

De komende weken vind je op Foodbrigade.nl trends op het gebied van dranken, bereidingswijzen en horeca-concepten voor 2016. In dit blog vind je de cateringtrends voor het nieuwe jaar.

  1. Schuif aan voor hét ontbijt
    Het ontbijt, volgens velen de belangrijkste maaltijd van de dag. Vreemd genoeg is dit nu net de maaltijd die er door alle hedendaagse hectiek en stress nogal eens bij in schiet. Niet in 2016! Ontbijten wordt een feestje. We gaan vaker lekker buiten de deur ontbijten en schuiven aan voor een heerlijke Brabantse koffietafel, Engels ontbijt of healthy breakfast cereals. Ook voor cateraars zal het inspelen op het ontbijt als event-moment een belangrijkere rol gaan spelen. Een fris begin van de dag is misschien wel het mooiste moment voor een zakelijke meeting of kick-off.
    Ontbijt aanschuiven
  2. Dutch Cuisine
    Het herontdekken van de Nederlandse keuken, een keuken met identiteit een eigen identiteit waar we trots op zijn. Dutch Cuisine wil de Nederlandse eetcultuur bevorderen. Onze cultuur is altijd zeer adoptief geweest, open en verbonden met de wereld. Dat zetten we door. Daarnaast kunnen we in Nederland variëren met seizoensgerechten. Daar zijn we redelijk uniek in. Aldus Dutch Cuisine. In basis bepaalt de natuur ons menu. Het gerecht op ons bord moet vertellen waar en in welk seizoen we ons bevinden. Het streven van Dutch Cuisine: 80% seizoensproducten met zoveel mogelijk Nederlandse producten en 20% buiten het seizoen. De 5 principes van Dutch Cuisine: cultuur; gezond; natuur; kwaliteit en waarde zijn gebaseerd op het gedachtengoed van SVH Meesterkok Albert Kooy. Ook in de cateringbranche zal Dutch Cuisine van grotere betekenis gaan worden in 2016.
    dutch cuisine
  3. Sky High
    Je ziet ze steeds meer. Skybars, rooftop restaurants, en urban gardens op het dak van kantoorpanden. Niet voor niets natuurlijk. Met een oogstrelend uitzicht op eenzame hoogte op je wenken bediend worden geeft je een absoluut VIP-gevoel. Hoe hoger hoe beter. Dé ultieme catering- en eventlocatie natuurlijk. Geen Manhattan maar zeker Buena vista!
    Doubletree Skylounge Adam
  4. Blurring
    Van blurring is al langere tijd sprake maar ook in 2016 zal dit fenomeen onverminderd doorzetten. Bij blurring ‘vervagen’ grenzen tussen (food)kanalen. Bij lifestyleketen Sissy Boy geniet je van een heerlijke lunch en bij lunchroom SID en Liv zijn ook de meubels en accessoires te koop. Door de sterke opkomst van online stores is de retail genoodzaakt om sterker op beleving en concept te focussen. Het samenvoegen van horeca en retail en het clusteren van meerdere initiatieven op één locatie zoals bijvoorbeeld bij Hutspot is een ontwikkeling die we nog meer gaan zien! Ook voor cateraars liggen er mooie kansen. Zo brengt Maison van den Boer als partycateraar tegenwoordig haar ambachtelijke producten ook op de markt via groothandel en ijs- en patisseriespeciaalzaak Davino (terug van weggeweest).
    blurring sid en liv
  5. Lekker samen proeven
    Vershallen en biologische (food)markten zijn in opkomst. Publieke ontmoetingsplekken waar we samen kunnen proeven van heerlijke delicatessen en versproducten. Ook bij catering op locatie en tijdens evenementen zien we een ontwikkeling waarbij versmarktconcepten een grotere rol spelen. Denk aan stalletjes met speciaalbier, exotische gerechten, bijzondere wijnen, mediterrane tapas en noem maar op.
  6. Van trash naar treasure
    Het effectief bereiden en benutten van het gehele dier of de gehele plant staat hierin centraal. Kortom weggooien is not done! Dus ook de wortels en stengels bereiden, meer stoven met ondergewaardeerd vlees en het gebruik van minder gangbare vissoorten zijn hier voorbeelden van. Catering met respect voor de natuur dus. No time to waste!
  7. Biergarten.nl
    We zijn steeds bewuster met gezond leven bezig. We zijn nog net niet continu bezig met wat we wanneer eten en denken ook exact te weten wat we binnenkrijgen. Heel mooi allemaal… maar er is gelukkig ook een tijd van zondigen! In 2016 gaan we ook lekker aan het weissbier und currywurst in de biergarten. Wat zijn wij onze oosterburen dankbaar voor dit cultureel erfgoed dat de grens steeds nadrukkelijker overwaait.
    Biergarten