Before Article

Anneke Ammerlaan: hier liggen de kansen in 2016

De komende weken vind je op Foodbrigade.nl trends op het gebied van dranken, catering, bereidingswijzen en horeca-concepten voor 2016. In dit artikel vertelt trendonderzoeker en food watcher Anneke Ammerlaan over de kansen in het nieuwe jaar.

    1. Investeren in een gezonde keuken
      Elk zelfrespecterend restaurant zal moeten nadenken wat hij doet op het gebied van gezonde voeding. De impact op lange termijn is namelijk heel groot. Er zijn zoveel gewoontes in de keuken, door het proces te bekijken kun je veel relevanter en interessanter worden. Zo is de nieuwste gezonde fastfoodtrend uit Londen stomen in een hoge druk stoomoven. Heel gezond en binnen vijf minuten klaar. In Nederland zijn we pas net begonnen met de oosterse fastfoodtrend, dus (fastfood) stomen zal nog even duren.’
    2. De groenten opmars
      ‘Dit is hét moment om een goed vegetarisch fastfood restaurant te starten. En voor jonge chefs om te investeren in hun kennis over groenten. Neem bijvoorbeeld de Hallen in Amsterdam, waar bijna alles vlees is en zelf visgerechten beperkt zijn. Gasten willen ook met groenten verrast worden. Er zijn maar weinig restaurants in Nederland waar het eiwit niet de held op het bord is.’
    3. Fast dining als rustpunt
      ‘Waar gasten eerst met vrienden buiten de deur gingen eten, eten ze nu thuis. Er zijn tegenwoordig zoveel goede ingrediënten te koop dat uitgebreid thuis koken populair is, waardoor de manier waarop mensen uiteten gaan verandert. Let maar eens op: er staan steeds meer twee- en vierpersoonstafels in een restaurant en minder tafels voor grote groepen. Gasten willen doordeweeks snel iets eten na een dag hard werken, fast dining is dan een rustpunt. Een moment waarop je contact maakt. Dit moet de horeca zich realiseren.’
    4. De perfecte uitvoering
      ‘Met name in casual fastfood wordt er alles aan gedaan om het zo efficiënt (lees makkelijk) mogelijk te maken voor het personeel, zodat ook laaggeschoolde werknemers de handelingen kunnen uitvoeren. Hier liggen kansen. Met een nauwkeurige uitvoering van je concept kun je je beter richten op je doelgroep en is er meer kans om te groeien. Veel horecaondernemers weten waar de trends liggen, maar nog niet hoe ze het moeten implementeren.’
    5. Aziatische (Indochinese) keuken
      ‘Dit zit er al een tijdje aan te komen. Je ziet het met de Vietnamese Bánh mì sandwich. Maar let op met deze trend, omdat de ontwikkeling in Nederland anders ligt dan in het buitenland. Wij hebben een Indonesische traditie en zijn gewend aan de zoete smaken uit de Aziatische keukens. Er zijn kansen voor de horeca, maar houd hier rekening mee.’