Before Article

How to: zo komt 80% van je gasten terug

Mohamed Bellahssen heeft sinds vijf jaar zijn eigen Marokkaanse restaurant: Chomicha. Gelegen net buiten het centrum in Eindhoven. 80% van zijn gasten komt na een eerste bezoek terug. Hoe hij dat voor elkaar krijgt? Lees zijn 4 tips voor ondernemers.

  1. Beloon je gasten (met mate)
    Bij Chomicha krijgt iedere gast bij een tweede bezoek een Marokkaans dessertplateau van het huis. Het plateau bestaat uit verse muntthee en verschillende soorten huisgemaakte lekkernijen. Een populair nagerecht waar mensen graag voor terugkomen. Bellahssen: ‘Het is een manier om gasten te laten merken dat wij hun komst heel erg waarderen. Maar let wel op dat je er niet te ver in gaat. Met een Groupon-actie zouden wij bijvoorbeeld nooit meedoen.’
  2. Kijk goed naar de markt
    Kijk goed naar wat scoort in de branche (of daarbuiten!) en probeer dat met een kwinkslag in je eigen concept te integreren. ‘De Britse high-tea is de laatste jaren super populair. Daar kan je echt mee scoren, maar het paste totaal niet in ons concept. Dus introduceerden wij hier de Marokkaanse high-tea, die kende nog niemand hier. Het was meteen een hit en zorgt voor een extra verkoopmoment.’
  3. Pas op met te veel vernieuwing
    Vernieuwing is belangrijk, maar een tevreden gast is niet voor niets tevreden. Hij heeft genoten van de sfeer, het eten, de bediening. Voer dus niet steeds veranderingen door. ‘Zorg liever voor een constante kwaliteit. Dat zie je terug in de waardering van je gasten.’
  4. Serveer typerende, populaire gerechten
    Gasten komen om iets nieuws te ontdekken en willen dus ook écht typerende gerechten uit die keuken proeven. ‘Het grootste deel van onze gasten vertrekt zeer enthousiast en komt terug. Vaak met een ander gezelschap. Zij willen vrienden of familie dezelfde culinaire verrassing laten meemaken. Goed voor de zaak!’