Before Article
Grietje Bakker

Zet groenten op de Nederlandse kaart

Gasten gaan vaker voor vegetarisch, puur en eerlijk. Ze willen weten wat ze eten en waar het vandaan komt. Hoe speel je daar als restaurant op in?

Door meer groenten op de kaart te zetten! En dan wel van Hollandse bodem natuurlijk. 

Eten uit de seizoenen

Kies ook voor groenten uit de seizoenen. Die zijn smakelijker, goedkoper en milieuvriendelijker. Seizoensgroenten kunnen je een oplopend voordeel in marge opleveren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het positieve imago dat je uitstraalt. Bovendien kun je groenten vaak langer bewaren dan vlees. Dus dit maakt het qua inkoop ook aantrekkelijk.

80/20: meer groenten van dichtbij op het bord

De Hollandse-groentetrend zie je in steeds meer restaurants terugkomen. Zo lanceerde meesterkok Albert Kooy de dubbele 80% regel.

  1. 80% groenten en 20% vis of vlees
    In groenten en fruit heb je zoveel diversiteit. Daarmee onderscheid je je meer dan met vlees en vis. Door te kiezen voor verrassende combi’s geef je je creativiteit in de keuken een boost.
  2. 80% uit eigen land en 20% uit het buitenland
    Ons land biedt het hele jaar door de lekkerste seizoensgroenten. Kies voor ingrediënten uit jouw regio. Streekproducten passen in de duurzame trend en zorgen voor een unieke smaakbeleving.

Groene onderscheiding

Zet jij groenten in het middelpunt op je kaart? Besteed hier aandacht aan! Vertel het unieke verhaal over jouw gerechten op je website, verwerk het in je menukaart en draag het over op je personeel en gasten. Of nodig de teler uit voor een proeverij. Zo val je op en claim je je onderscheid!

Meer lezen over groenten? Lees waarom groenten inkooptechnisch zeer interessant zijn.