Before Article
Voedselallergie restaurant

Restaurant bang voor ‘Amerikaanse toestanden’

Obers zijn straks verplicht te vragen naar voedselallergie. Een Foodbrigade-peiling leert: belachelijke regel!

Door nieuwe Europese regelgeving zijn obers straks verplicht om iedereen aan tafel te vragen of zij een voedselallergie hebben. Doen ze dat niet, dan is het restaurant financieel aansprakelijk als de gast ziek wordt. Daarmee wordt er weer een nieuwe regel toegevoegd die grote verantwoordelijkheid bij horecaondernemers neerlegt. (Lees ook: regelgeving grootste ergernis horeca)

Foodbrigade vroeg zich af: vinden restaurateurs die verantwoordelijkheid vanzelfsprekend? Of ligt de verantwoordelijkheid om te melden dat je allergisch bent voor sommige producten bij de klant? Een peiling op Facebook leverde binnen enkele uren meer dan honderd reacties op. De mening van de meeste koks en ondernemers is glashelder. De klant is zelf verantwoordelijk. De angst bestaat dat menukaarten straks vergezeld gaan van lange disclaimers. We pikken vijf reacties eruit. Meediscussiëren kan nog steeds.

  1. Als klant hapje bij tafelgenoot neemt?
    Paul Kusters vindt dat de verantwoordelijkheid bij de klant ligt en merkt meteen een interessante vervolgvraag op: ‘Wat als de klant een vorkje mee prikt met zijn tafelgenoot en daardoor ziek wordt? Daar kan de restauranteigenaar daar ook niks aan doen’. Wel geeft Kusters aan dat hij gasten altijd standaard vraagt naar eventuele allergieën en dat dat zeer op prijs gesteld wordt.
  2. Eerst vragenlijst invullen?
    Rob van der Peijl denkt alvast door over het gevolg van de aansprakelijkheid. ‘Hoe welkom voelt een gast zich nog als hij eerst een hele vragenlijst moet invullen zodat het restaurant maar niet verantwoordelijk gesteld kan worden?’
  3. Serieus mee omgaan
    Ritchie Schiefer vindt ook dat de gast zelf verantwoordelijk is. ‘Maar ik vind ik wel dat er ook serieus mee moet worden omgegaan. Dat gebeurt niet overal. Ook jammer is wel dat de meeste gasten er niet bij stil staan, dat er vaak iets speciaal gemaakt moet worden en dat dat ook iets langer kan duren.’
  4. Verbiedt etentje voor mensen met allergie
    Lars Mieremet ziet de oplossing al voor zich: ‘Mensen met een allergie verbieden uit eten te gaan en anders te weigeren. Zo opgelost’.
  5. Melkkoe
    Roald Stomp en Aad Lorje vinden het jammer dat de verantwoording weer bij de ondernemer in de schoenen wordt geschoven. ‘Dit wordt weer een leuke melkkoe voor de staat. De hoogte van de boetes waren bij het ter persen gaan nog niet bekend. Ik ben benieuwd’, aldus Lorje.

Lees meer reacties van collega-chefs en horecaondernemers. Meediscussiëren kan nog steeds!

Lees ook: gasten met kinderen, lust of last?

Of lees: doe toch niet zo moeilijk over kraanwater!