Before Article
toilet horeca

Chef, maak de wc eens vaker schoon!

Lekker gegeten! Nog even de handen wassen en… met de geur van een vieze wc in je neus het restaurant verlaten.

Die laatste 5 minuten in je restaurant zijn voor de tevredenheid van jouw gasten misschien wel even belangrijk als de ontvangst en het eten.

Zorg er gewoon voor dat de wc’s netjes, schoon en goed onderhouden zijn.

Veelal gaan gasten, net nadat ze binnenkomen óf net voordat ze weer weggaan even naar de wc. Als het daar dan een natte, stinkende bende is, houdt men waarschijnlijk een minder goed gevoel over aan het bezoek aan jouw tent. Ook al was de service en het eten perfect!

Uit onderzoek van Culy.nl blijkt dat 46% van de gasten zich ergert aan de (vieze) toiletten!

Toilet horeca: nat, muf, vies

Zo liep ik zelf vorig weekend na een lange wandeling in het bos bij een restaurant naar binnen voor een glaasje en wat warme snacks. Kinderen aan de appelsap en papa en mama aan het wit-pils. Voordat we vertrekken natuurlijk even naar het ‘kleine kamertje’.

Het is dat de nood erg hoog was en de bomen buiten goed in het zicht stonden, want anders had ik het wel geweten.

Natte vloer, muffe lucht, overvolle vuilnisemmers, vieze spiegel, lege zeepdispenser en een hele vieze kraan. Oef – was liever ergens anders heen gegaan!

Terwijl je het zo makkelijk kan oplossen! Pleeg gewoon regelmatig onderhoud en maak je wc’s en vloer minimaal één keer per dag écht goed schoon. Zorg voor genoeg wc-papier en papieren handdoekjes (of een goed werkende elektronische handendroger), zorg voor genoeg zeep en indien nodig een (automatische) luchtverfrisser.

Na piek: schoonmaken!

En iedereen weet dat wanneer het druk is geweest, na een lunch- of borrelpiek, de wc er ook vaak goed gebruikt bijligt (lees uitgewoond). Zorg dan dat er iemand uit de brigade even snel alles weer bijvult en schoonmaakt.  Dat kan namelijk echt in vijf minuten. Zodat alles weer klaar staat voor de volgende gasten.

Kleine moeite, absoluut een groot effect!

Toilet horeca vaker schoonmaken

Meer gastvrijheid? Niet zeuren over gratis kraanwater in je restaurant

Vaste gasten behouden, nieuwe klanten winnen: zo doe je dat

Geen enkele blog missen? Volg ons op twitter!

Of like ons op Facebook (net als meer dan 6000 andere chefs!)

18 redenen waarom iederéén chefkok wil zijn

5 kookboeken uit Nederland die je vandaag nog wilt hebben (en 3 alvast voor je verlanglijst)

De meest recente blogs op Foodbrigade