Before Article
Thee op je menukaart

Welke thee voor welk publiek?

Steeds meer restaurants introduceren een eigen theekaart. Welke thee serveer je echter aan welk publiek?

Robert Schinkel is theesommelier. Hij heeft zich gespecialiseerd in het combineren van theesoorten en andere ingrediënten, zodat aroma’s en smaak maximaal tot uiting komen. Thee is volgens Robert een product waarmee je je als restaurant nadrukkelijk kunt onderscheiden. ‘Zet thee op je menukaart. Vergelijk het met een wijnkaart. Dat kan voor veel gasten de belangrijkste reden zijn om bij jóu te komen eten. Met thee is dat niet anders.’

Let alleen wel op met thee op je menukaart. ‘Bij de kroeg op de hoek kun je een prima wijn drinken, maar een exclusieve pomerol zullen ze niet op de kaart zetten. Ik merk dat dit voor thee nog een beetje zoeken is voor veel horecaondernemingen. Maar kijk gewoon goed naar je publiek en locatie.’

Thee op je menukaart: wat voor wie?

‘Is je publiek een dwarsdoorsnede van de bevolking, zorg dan dat je de meest geliefde smaken in huis hebt. Zowel als het gaat om zwarte thee, als om groene. Voor zwart geldt: onder earl grey kom je niet uit. Dit is de meest gedronken zwarte theesoort met een smaak. Die móet op je kaart. Voor groene thee is dit thee met jasmijn. Die mag niet ontbreken. En ook voor groene thee met munt geldt dat je er veel volume mee kunt halen.’

‘Zit je als restaurant in een iets hoger segment, dan stap je van zakjes over naar losse thee. En zoek je het min of meer letterlijk hogerop: de theeplant die op grotere hoogte groeit, is delicaat. Als je, zeker in het topsegment, delicate smaken wilt bieden, dan kies je voor dit soort pure theeën, die vaak regiogebonden zijn. Thee met een verhaal dus.’

Pairing met gerechten

‘Voor thee geldt hetzelfde als voor wijn: terroir is alles. De plek waar een thee groeit, de bodemsamenstelling, de hoeveelheid zon, de wind, regen: daarvan krijgt thee zijn karakter. Als je die goed kent, dan kun je met thee goede pairings met je gerechten maken. Sommige theesoorten verhogen de eetlust, andere soorten nemen scherpe smaken van bepaalde gerechten weg. Rekeninghoudend met wat er op je menukaart staat, kom je zo tot je eigen, aangepaste theekaart voor jouw zaak.’

‘Wat het allerbelangrijkste is, als je als horecaonderneming meer werk van thee wilt maken: zorg dat je échte thee aanbiedt. En dat is niet de thee zoals we die allemaal hebben leren drinken de afgelopen veertig jaar…’

Thee op je menukaart

Eén reactie op “Welke thee voor welk publiek?”

Reageren niet meer mogelijk .