Before Article
Terras Kobus Kuch

‘Zorg ook dat het terras van je buurman vol zit’

Het ene terras is het andere niet. Wat is het geheim van het Top Vijf-terras van Kobus Kuch uit Delft?

Te weinig bediening. Onvriendelijk personeel. Een beperkte kaart. De factoren die je terrasomzet negatief beïnvloeden zijn vrij makkelijk op te sommen. Andersom is wat lastiger. Veel bediening, een glimlach en ruime keuze leiden niet automatisch tot een topomzet. Maar wat dan wel? We vroegen het aan Jasja van Leeuwen, mede-eigenaar van Kobus Kuch. Het restaurant op de Beestenmarkt in Delft heeft volgens de Terras Top 100 van Misset Horeca het vierde beste terras van Nederland.

Investeren en experimenteren

Jasja: ‘Als je start met een nieuw terras, is het altijd investeren. Hanteer vaste tijden. Ook als het heel rustig is of bij minder goed terrasweer: zet al je tafels en stoelen netjes neer. Gasten moeten altijd het gevoel hebben dat ze welkom zijn.’

Daluren?

Elk restaurant heeft zijn piekuren en zijn daluren. De rustige momenten op een dag komen niet plotseling. Jasja: ‘Op een gegeven moment weet je wel wat de rustige momenten voor jouw zaak zijn. Daar kun je dus mee aan de slag. Probeer deze uurtjes door middel van experimenteren op te vullen; zorg voor een luifel of heaters, biedt speciale aanbiedingen aan voor gasten die op die tijden bij je komen.’

Locatie

Nee, je hebt niet onbeperkt invloed op waar en hoe je je terras mag neerzetten. Maar bedenk wel dat de locatie een belangrijke pijler is onder het succes van je terras. Jasja: ‘Het terras van Kobus Kuch ligt op een voormalige parkeerplaats. De vorige eigenaar gooide gewoon geld in de meter en claimde zo de parkeerruimte voor zijn terras. Dat heeft later de weg vrijgemaakt naar het terrassenplein dat de Beestenmarkt in Delft nu is. Door niet vanuit de beperking te kijken, maar vanuit de mogelijkheden. Zorg bovendien voor een leuk uitzicht, dat er altijd plekken zijn met zon en dat het een veilige omgeving is.’ En, niet in het minst: het terras moet altijd netjes zijn: ‘Je bedient je gasten eigenlijk al voordat ze plaatsnemen op je terras: wanneer ze een keertje langsfietsen en een blik op je terras werpen moet er direct een positieve link gelegd zijn.’

Kobus Kuch terras top 100

Helpen

Volgens Jasja is een goede kop koffie alleen allang niet meer onderscheidend genoeg om gasten juist naar jóuw terras te trekken. ‘Die kun je overal krijgen. Maar een restaurant dat wat verder denkt dan puur een goed assortiment, is nog steeds een uitzondering. Zo hebben wij bijvoorbeeld een hondenbar. Waterbakken, een lekker kleed, wat koekjes. Dit wordt enorm gewaardeerd. Net als onze zandbak, voor de kleine kindjes. Die kunnen zich uitleven, de ouders hebben even een halfuurtje voor zichzelf. We hebben de zandbak geplaatst op de scheiding van het terras met dat van onze buurman. Die nu ook sneller een gevuld terras heeft. Wat ook weer gunstig voor ons is: mensen trekken mensen.’

Herkenning

Regelmatig nieuwe keuzes aan je kaart toevoegen is een must. Maar alles met mate. Jasja: ‘Wij hanteren in wezen al jarenlang dezelfde kaart. Gasten blijken dit te waarderen. Zo staat onze tomatensoep al 25 jaar op de kaart. Vernieuwing gebeurt subtiel en zit ‘m vaak in de details. Zo zijn de tomaten in de soep tegenwoordig biologisch. En we presenteren de soep in een wat moderner jasje.’ Nog een klassieker: de huisgemaakte appeltaart. ‘Appeltaart en Kobus Kuch horen bij elkaar. Hij komt zelfs terug in ons logo. Door de nadruk te leggen op het feit dat wij ‘m volledig zelf maken, heb je echt iets onderscheidends, waarvoor mensen speciaal langs komen. Maar je moet dat dan wel duidelijk laten zien. Vroeger werd de appeltaart in de keuken gemaakt, waardoor klanten niet zagen dat ‘ie zelfgemaakt was. Nu hebben we het naastgelegen pand erbij betrokken als winkel en bakkerij. Gasten zien nu vanaf het terras hoe de taarten de oven in gaan.’

Lees ook: deze dranken moeten op je terras menukaart

Niet de minst onbelangrijkste factor voor succes: je personeel. ‘Wat op je terras rondloopt, zegt ook iets over voor wie je er bent als restaurant. Snelle jongens van 18 op je terras verhogen de drempel voor die dame van 80. En andersom zal die groep jongelui minder snel bij je aanschuiven als het bedienend personeel gemiddeld genomen drie keer zo oud is. Gasten moeten ook een band kunnen voelen met je mensen. Als je een breed publiek wilt bedienen, moet je een divers personeelsbestand hebben. En nog iets: wij kiezen er bewust voor dat onze mensen zichzelf kunnen zijn. Ze dragen allemaal een fraaie schort voor de herkenbaarheid, maar verder mogen ze aandoen wat ze zelf willen. Als je personeel zich op zijn gemakt voelt, voelen de gasten zich dat ook.’

Het maximale uit je terras halen? Acht tips!

Heb jij het beste terras van 2014? Je kunt nog de hele maand inschrijven voor de Terras Top 100.