Before Article

Zo scoort Stadsvilla Sonsbeek met een eigen concept

Nog geen jaar open en nu al een nominatie voor de Entree Hospitality & Style Awards op zak. Stadsvilla Sonsbeek in Arnhem deed het. Foodbrigade vroeg Kees Bouwhof, één van de vier ondernemers, naar het succes achter hun concept.

[nieuwsbriefbox][/nieuwsbriefbox]

Stadsvilla Sonsbeek is gelegen in het gelijknamige park in het centrum van Arnhem. De sprookjesachtige locatie en het statige pand zijn echter niet de enige pluspunten. Het hele concept staat als een huis. En dat is niet onopgemerkt gebleven.

De Stadsvilla is genomineerd voor een Entree Hospitality & Style Award, in de categorie Best Bar &  Restaurant. Kortom: een droomstart voor de vier ondernemers. Bouwhof: ‘Het hele concept is echt van ons vieren. Natuurlijk hebben we om ons heen gekeken voor inspiratie, maar je moet nooit zaken klakkeloos kopiëren. Vanuit onze eigen visie op horecagebied zijn we tot dit concept gekomen. Wij gaan uit van onze eigen kracht, eigen locatie en eigen producten. En dat werpt nu zijn vruchten af.’

Stadsvilla Sonsbeek

Waarin verschilt jullie aanpak ten opzichte van het verleden?

‘Er zijn veel verschillen. De vorige uitbater verhuurde bijvoorbeeld soms de totale villa  op openingsdagen waardoor gasten voor een dichte deur kwamen te staan. Dat doen wij niet. Op openingsdagen zijn wij open voor iedereen. Gasten kunnen zonder te reserveren gewoon binnenlopen. Alleen op onze vaste sluitingsdag, de maandag, kan de villa in zijn totaliteit verhuurd worden. Maar het grote verschil zit hem in het concept. We wilden de stad betrekken bij onze zaak en wilden meer binding met ondernemers. Dat is gelukt.’

En juist voor dat concept waren jullie genomineerd. Wat maakt jullie aanpak zo bijzonder?

‘Hoewel het pand niet hartje centrum ligt, betrekken we ondernemers uit de stad bij onze zaak. Eigenlijk zijn we een soort visitekaartje voor Arnhem. Je ziet bijvoorbeeld veel producten van Arnhemse kunstenaars, ontwerpers en ondernemers. Dat zorgt voor extra toeloop. Ons brood komt bijvoorbeeld van bakkerij  Tom van Otterloo. Het meel hiervoor wordt in het stadspark gemalen. Ook richten we ons op een breed publiek. Van zakenman tot cafébezoeker: gasten voelen zich thuis door de uitstraling en de sfeer die we creëren. Het is gewoon gezellig en de kaart is laagdrempelig. Onder de 10 euro kun je bij ons prima lunchen.’

Stadsvilla Sonsbeek

Je hebt het over gezelligheid en sfeer. Maar hoe creëer je die?

‘Ook hier speelt inrichting een belangrijke rol. De bar in ons Grand Café is een perfect voorbeeld van hoe je gezelligheid creëert.  Hij is opgebouwd uit een vijftal bloktafels waardoor er overal hoekjes ontstaan. Een ideetje van mijn compagnon Patrick Coeleman. Het viel hem namelijk op dat er op de hoek van de bar altijd leven is. Gasten vinden het prettig om daar te staan én ze kunnen de handelingen achter de bar prima volgen. Het is een stukje beleving. Maar de vele hoeken zijn ook voor onze medewerkers handig. De bar heeft hierdoor namelijk meerdere in- en uitgangen. Een win-win situatie.’

In de zomer krijgen jullie veel bezoekers vanuit het park, maar hoe zit dat nu het weer wat minder wordt?

‘Tot nu toe merken we weinig verschil. De afgelopen maanden hebben we echt een naam opgebouwd. Gasten weten ons prima te vinden. Daarnaast verhuren we verschillende zalen voor private-dining, bruiloften of zakenbijeenkomsten. Dit heeft als bijkomstig voordeel dat veel nieuwe mensen ons leren kennen en er altijd reuring is in de zaak.  Ook organiseren we zelf regelmatig evenementen waar veel publiek op afkomt. Hierin werken we weer samen met ondernemers uit het centrum.’

Stadsvilla Sonsbeek

Zelf evenementen organiseren? Kun je daar een voorbeeld van noemen?

‘Gekoppeld aan de Top 2000 houden we bijvoorbeeld samen met Luxor Live ( een poppodium in Arnhem) een thema-avond. Voor 2000 cent kunnen mensen, met ticket, bij ons komen eten. Tijdens het driegangendiner is er livemuziek en wordt de muziekkennis op de proef gesteld. Daarna kunnen mensen door naar het grote muziekevent in het poppodium. Dit is direct weer een mooi voorbeeld van hoe wij succesvol samenwerken met ondernemers uit het centrum. Het diner was snel uitverkocht.’

Tot slot: jullie zijn in april geopend, zijn er nog verbeterpunten door te voeren?

‘Tuurlijk zijn die er. Na opening stond het concept voor 95 procent, maar ondernemen is ook veranderen. Er zijn altijd verbeterpunten. We zijn continue op zoek naar mogelijkheden om efficiënter te werken en om nog beter in te spelen op de wensen van onze gasten. Ook op het gebied van service verzinnen we nieuwe dingen. Komende zomer starten we met picknickpakketten. Zo kunnen we het park nog meer betrekken bij de Stadsvilla.’

Lees ook:

Hoe je restaurant het beste vegetarische restaurant in de Benelux wordt

Zo houdt Gossimijne zijn franchisenemers tevreden

Slim concept: mobiel restaurant met chef’s table

 

Eén reactie op “Zo scoort Stadsvilla Sonsbeek met een eigen concept”

Reageren niet meer mogelijk .