Before Article
Shakes on Wheels - Foodbrigade

Een horecazaak vanuit een bakfiets: zo gaat dat

Zomer = fruit en shakes. Daar staan Michelle Oosthuyzen en Maurits Schuijf van het Utrechtse Shakes on Wheels compleet achter. Ze verdienen geld met dagverse fruit- en yoghurt shakes. Verkocht op Hollandse wijze: vanuit een bakfiets.

‘Elke ochtend zijn we vroeg uit de veren om fruit te schillen, snijden en blenden tot een mooie shake. Alleen dagverse producten dus’, vertelt Oosthuyzen. Inspiratie hiervoor haalden ze uit Azië, waar je op iedere straathoek vers fruit en shakes kunt krijgen. ‘We zijn nog volop aan het proberen wat wel en wat niet werkt. Maar het concept slaat tot nu toe goed aan.’

Het concept

Oosthuyzen: ‘Maurits en ik hadden al langer plannen om een eigen onderneming te starten. Maar het werd maar niet concreet. Van februari tot en met april hebben we een reis gemaakt door Maleisië, Vietnam, Thailand en Cambodja. Daar kun je niet om streetfood heen. Vooral het enorme aanbod in vers fruit en verse smoothies viel ons op. Waarom niet proberen dit Aziatische streetfoodconcept naar Nederland te halen?’ Terug in Nederland gingen Oosthuyzen en Schuijf direct aan de slag met het idee. ‘We zochten nog naar een originele foodtruck. Uiteindelijk kwamen we uit bij een bakfiets: niet duur in aanschaf en je kunt overal gemakkelijk komen. Ideaal om mee te beginnen.

De smaak

Regelmatig gaat Michelle aan de slag om verschillende shakes uit te proberen. ‘Wij vinden gezond eten ook erg belangrijk, daarom bestaat iedere shake uit minimaal twee stuks fruit.’ Inspiratie doet ze met name op via internet of op Instagram. Wanneer ze een idee heeft opgedaan, gaat ze aan de slag in haar keuken. ‘In de meeste gevallen laat in dan mijn vrienden proeven en oordelen. Valt het in de smaak? Dan verkopen we de shake. We proberen verschillende smaken zoveel mogelijk af te wisselen.’

De klantvraag

Ze begonnen met het verkopen van echte ontbijtshakes: fruit en zuivel en soms in combinatie met bijvoorbeeld lijnzaad of chiazaad. ‘Al snel merkten we dat deze ’superfoods’ niet bij iedereen in de smaak vallen. Onbekend maakt onbemind. Mensen gaven vrij direct aan wat ze lekker vonden of niet. Gelukkig maar, we konden het aanbod erop aanpassen.’ Nu biedt Shakes on Wheels naast hun fruit- en zuivelshakes de mogelijkheid om zogeheten ‘boosters’ toe te voegen in de vorm van verschillende soorten superfoods. Daarnaast is er vers fruit te krijgen. ‘De jonge kokosnoot is populair.’ Ook met speciale dieetwensen kan rekening worden gehouden.

De locatie

Blijven de ondernemers hun klanten vanuit een backfiets bedienen? ‘Een eigen food-truck zou geweldig zijn. Maar een bakfiets geeft je zoveel voordelen en mogelijkheden. Als het goed weer is, fietsen we gewoon door het park. Dat gaat met een food-truck niet zo gemakkelijk.’

In de toekomst willen Oosthuyzen en Schuijf zich meer focussen op bedrijven en evenementen. ‘Nu staan we in de ochtend op het station in Utrecht en met mooi weer zoeken we de drukte op. Een beetje uitproberen waar het wel en niet aanslaat. In de toekomst willen we vaker privéevenementen bezoeken. Bedrijfsfeesten, verjaardagspartijen of barbecues bijvoorbeeld.’

[gallerybox][/gallerybox]

Lees ook:

18 jaar en nu al horecaondernemer

Hoe de (ooit) grootste kruidenierszaak een succesvolle brasserie werd

P’rooflokaal: van graansilo naar modern restaurant

Deze restaurants gingen ‘chique all-you-can-eat’. Bam! 3x hogere omzet!

Video: ‘Voer je concept tot in detail door’

Video: ‘Nieuw concept werkt door verbouwing’