Before Article
ron_blaauw-Foodbrigade

Chefs, waarom je eigen servies uitbrengen? 3 lessen van Ron Blaauw

Waarom breng je als chef je eigen servies uit? Waar let je op bij het ontwerp? En wat moet je absoluut niet doen? Topkok Ron Blaauw geeft antwoord. Hij bracht onlangs GASTRO op de markt.

Degelijk, sterk en eigentijds. Aansluitend op zijn menukaart. En nog belangrijker: passend bij de identiteit van zijn zaak. Die voorwaarden stelde Blaauw aan zijn eigen servieslijn, die onlangs op de markt is gebracht. Hij hoefde niet lang na te denken toen hij door Interhal werd gevraagd voor een ‘Ron Blaauw servies’. ‘De gedachte speelde al langer door mijn hoofd. Ik heb altijd mijn eigen ideeën gehad over servies, hoe het er in mijn ogen uit moet zien. Maar door drukte is het er nog nooit van gekomen. Het is dan heel erg gaaf als je voor zoiets gevraagd wordt. Ja, dan ben je trots!’

Meng je in het ontwerp

Bij de ontwikkeling van het servies was Blaauw nauw betrokken, samen met Bobby Rust (chef-kok Ron Gastrobar). ‘Want als je ergens je naam aan verleent, dan moet het goed zijn.’ En nog belangrijker, het moet bij je passen. ‘Ik wilde per se porselein bijvoorbeeld.’ Voor het ontwerp werd op Blaauws verzoek Mieke Cuppen aangetrokken. ‘Ik kende haar van een ontwerpwedstrijd van jaren geleden. Haar creaties maakte zo’n indruk op mij, dat we altijd contact hebben gehouden. En toen deze kans voorbijkwam, wist ik dat ik Mieke moest hebben.’

GASTRO Ron blaauw servies - Foodbrigade
‘Servies moet jouw stijl uitstralen’

Stijl servies = stijl gerechten

Presentatie op het bord is volgens Blaauw heel belangrijk, maar mag niet leading zijn. ‘In mijn tweesterrentijd ben ik hier een beetje in doorgeslagen en hebben we het té belangrijk gemaakt.’ Maar bij zijn eigen servies gaat dat dus anders: ’Het is eigentijds, maar met klassieke elementen. En geen overbodige poespas. Het straalt ambacht uit. Door te kiezen voor aardse tinten als grijs en blauw komt het eten volledig tot zijn recht.’ Volgens de maker straalt zijn servies ‘Ron Gastrobar’ uit. Maar met de verkoop ervan kunnen er straks gerechten van een ander niveau op liggen. ‘Geen probleem’, volgens Blaauw. ‘Het is juist leuk om die diversiteit te zien. Zolang de gerechten maar met passie en liefde bereid worden.’

Doe geen anderen na

Op de vraag of er al niet genoeg serviezen op de markt zijn, is hij duidelijk. ‘Nee. De huidige serviezen voor horeca is veel van hetzelfde. Als Sergio of Jonnie met een bepaald bord werken, zie je dat overal terug. Dit is anders. We hebben een servies met een eigen identiteit gecreëerd.’ Het klassieke wit is volgens hem geweest. Het mag veel creatiever. ‘Tegenwoordig kan alles. Vergelijk het met voetbalschoenen. Vroeger werd je uitgescholden als je op gekleurde schoenen liep, nu zie je niets anders meer. Je moet durven.’

‘Laat meer chefs eigen producten uitbrengen’

Het servies is het eerste, maar waarschijnlijk niet het laatste commerciële uitstapje van Blaauw. Zijn droomproduct om op de markt te brengen? Een hoogstaande en multifunctionele blender voor consumenten. Daarnaast hoopt hij dat meer chefs een dergelijk commercieel uitstapje zullen wagen. ‘Door hun ervaring in de keuken weten ze waar apparaten aan moeten voldoen. Dat is goed voor de consument’. Ook is een commercieel uitstapje volgens hem een leuke manier van ‘pensioensparen’. Maar benadrukt hij: ‘Het is geen vetpot en je moet jezelf niet verloochenen. Het product moet bij je passen. Een diepvriespizza of saus uit een pakje waaraan mijn naam gekoppeld is, nee daar bedank ik voor.’ [gallerybox][/gallerybox] De servieslijn GASTRO is gemaakt van 100 procent natuurlijke materialen. De collectie bestaat uit borden, coupeborden, (serveer)schalen en bekers. Het servies is onder meer te koop in de verschillende horecazaken van Ron Blaauw, bij Horeca Supply en bij Sligro.

Lees ook:

Restaurant restylen? Doe dit niet!

Bord niet leegeten = boete! Ongastvrij of slimme oplossing?

De filosofie van François Geurds: tafel dekken is niet gastvrij