Before Article
Hoe behoud je vaste gasten én trek je nieuwe? Foodbrigade

Hoe behoud je vaste gasten én trek je nieuwe?

Stel, je neemt een bestaand restaurant over. Lekker als je oude gasten blijven komen, maar je wilt er toch ook jouw restaurant van maken. 3 lessen om meer gasten te trekken.

De Goede Gooier was al een goedlopend restaurant voordat ik het overnam, met veel vaste gasten. Je kunt dan als nieuwe eigenaar heel arrogant en betweterig binnenkomen. Volledig je eigen stijl doordrukken. En zo proberen nieuwe gasten te trekken. Maar dan loop je ook het risico dat je veel van de vaste gasten verliest en niet verder groeit.

Les 1: mix oud en nieuw op de kaart

De Goeie Gooier Burger, de signature dish van de vorige eigenaar, heb ik met een paar kleine aanpassingen gewoon op de kaart laten staan. Het gerecht is populair onder de vaste gasten. Die wil je niet kwijt. Dus waarom zou je het eraf halen? Aan de andere kant heb je ook gasten die juist uit eten gaan om wat nieuws en origineels uit te proberen. En als eigenaar wil je je toch ook onderscheiden met je eigen stijl. Daarom heb ik de kaart ook uitgebreid met eigen gerechten, als bisque d’homard (kreeftensoep).

Les 2: bied je gast een keuze

Als Franse chef kies ik toch niet alleen voor de Franse keuken. Onze kaart biedt Frans én internationaal. En is zo voor een breder publiek toegankelijk. Voor nieuwe en vaste gasten. Gasten kunnen vaker terugkomen en een volgende keer weer een heel ander gerecht proberen. Je restaurant is veelzijdiger.

Les 3: met een kopje koffie overdag win je gasten

We zijn overdag ook open voor mensen die alleen wat willen drinken. Natuurlijk, op een kopje koffie zit lang niet zoveel marge als op een Filet de boeuf. Maar dat kopje koffie kan later toch wel voor extra reserveringen zorgen. Het is een trekpleister voor mensen die na hun wandeling door het Gooisch Natuurreservaat even bij ons uitrusten. Ze kunnen de sfeer van het restaurant proeven, maken kennis met ons personeel en werpen misschien alvast een blik op de kaart. Zodat ze later nog eens terug willen keren om onze gerechten uit te proberen. En dan dus meer uitgeven.

En zoals ik al eerder aangaf, helpt het om eerst even op de oude voet verder te gaan. Daar geloof ik écht in. Je moet gasten de gelegenheid bieden te wennen aan verandering.

Top 5 onmisbaar op de menukaart

Deze top 5 is onmisbaar op de menukaart

Een restaurant starten: vier lessen uit de praktijk 

Hoe koop je een restaurant?