Before Article
Negatieve prijsperceptie horeca

‘Reken af met negatieve prijsperceptie’

Volgens Jan-Willem Grievink, directeur van FoodService Instituut Nederland, vraagt de negatieve prijsperceptie van de Nederlandse horeca om actie van restauranthouders. Aan Misset Horeca geeft hij zeven tips.

Na afloop van het congres Food & Service 3.0, gisteren in de RAI in Amsterdam, sprak Jan-Willem Grievink met Misset Horeca. Uit onderzoek van FoodService Instituut Nederland (FSIN) uit 2013 blijkt dat de Nederlandse horeca relatief duur is, in verhouding tot het prijsniveau in supermarkten.

Grievink geeft zeven tips om ‘af te rekenen’ met de negatieve prijsperceptie van de Nederlandse horeca. Een korte samenvatting:

  1. Service is het toverwoord
    Maak je medewerkers verantwoordelijk voor de gasttevredenheid. Selecteer je mensen op hun zielskwaliteit en niet – per se – op de dingen die ze kunnen.
  2. Kies voor gradaties in je gerechten
    Supermarkten hebben altijd drie tot vijf varianten van een product in hun schappen staan. Dat kun je in de horeca ook doen. Presenteer meerdere varianten van een gerecht en differentieer de prijs.
  3. Haal gasten binnen met je goedkoopste menu
    Prijs op borden je goedkoopste menu aan. Laat de gast zien dat hij voor dat bedrag bij jou in de zaak kan eten. Het gaat erom dat de gast voor jou kiest en jouw zaak betreedt.
  4. Wat gast gratis verwacht, moet ook gratis zijn
    Zorg er als ondernemer voor dat je gast niet hoeft te betalen voor een dienst of product waarvan hij of zij verwacht dat die gratis is. Wifi bijvoorbeeld, of tafelwater.
  5. Spreid je kosten over meerdere momenten
    Als je een avondzaak hebt, bedenk dan iets voor de rustige momenten. Kies bijvoorbeeld voor uitbreiding van je activiteiten. Denk aan consumenten die vaker ervoor kiezen een feestje thuis te houden. Dat is een nieuwe markt, die nu wordt bediend door supermarkten. Waarom kunnen horecaondernemers dat niet?
  6. Van ambacht denken naar gast denken
    Veel horecaondernemers denken vanuit het ambacht, niet vanuit de gast. Denk vanuit de gedachte van die nieuwe gast, die er heel andere rituelen en gewoonten op nahoudt.
  7. Vaste opslag in plaats van percentage
    Veel horecaondernemers denken in percentages bij het bepalen van de prijs. Waarom niet werken met een vaste opslag? Maak een fles wijn bijvoorbeeld 10 euro duurder dan de inkoopprijs. Ook de dure. En leg je gast desgevraagd uit waarom dat bedrag nodig is.

Het hele artikel lees je op MissetHoreca.nl