Before Article
Gin-tonic Arno van Eijmeren

‘Met gin-tonic kun je als restaurant echt verschil maken’

Schenk je één soort gin, en één soort tonic? Een gemiste kans, volgens gin-expert Arno van Eijmeren. ‘Een goede gin-tonic geeft je onderscheidend vermogen.’

Gin is in. De drank is aan een grote opmars bezig. Gin-expert Arno van Eijmeren zag met zijn bedrijf Barrel Proof Company in de afgelopen twee jaar alleen al zes nieuwe smaken op de markt komen. ‘Ja, dat is heel veel. Weet je hoeveel nieuwe wodka’s er in die periode zijn bij gekomen? Of rumsoorten? Nul. Dat zegt wel iets.’

De geschiedenis van gin

Een heuse revival dus, nadat gin in de vorige eeuw ‘weggedrukt’ leek te worden door de opkomst van vooral wodka. De geschiedenis van gin gaat terug tot in de Middeleeuwen, maar het drankje werd populair toen troepen van Willem van Oranje jenever meenamen naar Engeland. Bij gebrek aan graanalcohol, die de typerende smaak van jenever veroorzaakt, stookten de Engelsen hun ‘gineaver’ met bijna pure alcohol. Daarmee ontstond het essentiële verschil met jenever, wat gin ook ‘makkelijker’ te consumeren maakte. Gin krijgt verder zijn smaak door de kruiden en specerijen die in het recept zitten, en door de wijze waarop deze kruiden aan de alcohol worden toegevoegd.

Gin wekt eetlust op

Gin is op verschillende manieren te combineren, maar volgens Van Eijmeren gaat er niets boven een goede gin-tonic. ‘Het is een perfecte drank voor een aperitief, maar ook voor na het digestief. Het is lekker fris en het wakkert de eetlust aan.’ Mits de gin-tonic goed geserveerd is. Van Eijmeren: ‘Je kan veel verkeerd doen met een gin-tonic. Te veel gin, te weinig tonic. De goede verhouding is essentieel voor de smaakbeleving. Mensen die veel van tonic houden zullen misschien snel te veel tonic erbij doen, wat zonde is van de kracht van de gin.’

Arno van Eijmeren gin-tonicOok de keuze voor het soort gin is belangrijk. ‘Je hebt vier hoofdsoorten gin, om te beginnen. London, Distilled, Compound en Old Tom. Allemaal met andere karaktereigenschappen. Binnen die soorten zijn er heel veel merken die hun eigen nuances hebben, door net andere kruiden toe te voegen of door een net andere manier van bereiden. Net zo goed als de ene Bordeaux-wijn de andere niet is, is de ene London Dry de andere niet.’

‘Daarnaast heb je ook verschillende merken tonic! Meestal pakken we de bekende merken zoals Royal Club of zoals Schweppes. Prima tonics. Als je echt iets bijzonders wil, probeer dan ook andere merken. Bijvoorbeeld: Fever Tree. Daar zitten bijzondere oliën en kruiden in, die het een hele subtiele smaak geven. Het heeft een heel laag suikergehalte en een goed bitter-element. Je zet je gast daarmee echt iets bijzonders voor.’

Net als wijn, heeft elke gin een verhaal

‘Het mooie van gin is: elke gin maar ook elke tonic heeft een verhaal. Het is net als wijn. Vroeger had je als restaurantgast de keuze uit rood, wit, rosé. Nu zijn er geen restaurants meer waar de wijnkaart dunner is dan de menukaart. Elke wijn heeft zijn eigen verhaal. Dat geldt ook voor gin. En voor tonic!’

‘Ook als bartender kun je je stempel drukken. Door iets subtiel te variëren in de verhouding, maar vooral door de garnering die je kiest. Van komkommerschijfjes tot frambozen, van rozenblaadjes tot citroenschillen: alles draagt bij aan de smaaksensatie. Zo zijn er ginsoorten met een sterk anijsgehalte. Je kunt die beleving nog verder versterken door anijs als garnering mee te nemen. Dat is een wereld van verschil met als je dat niet doet.’

Geef je gast wel wat te kiezen!

‘Met een goede ginkaart kun je je als hotelbar of als restaurant echt onderscheiden. Heb je 1 soort gin of heb je er 5? Heb je maar 1 soort tonic, of geef je de gast wat te kiezen? En kun je hem ook oprecht adviseren hierover?’

‘Tip: check eens de Diffords Guide. Hierin kun je per merk informatie vinden over eigenschappen, afdronk, smaakeffect etc. Absoluut een meerwaarde als je je gast daarin kunt meenemen.’

De perfecte gin-tonic maken? Lees het morgen op Foodbrigade!