Before Article
Meer omzet met ijs restaurant menukaart

Meer omzet met ijs

Hoe haal je het meeste uit het ijsseizoen? Met fruitige smaken, originele acties en bijzondere combinaties! 8 tips voor meer omzet met ijs.

Het is weer tijd voor ijs! Hoe haal je in het seizoen een goede omzet met ijs? Volgens Guido Panjer, culinair adviseur bij Sligro, zó:

  1. Gebruik originele namen die uitnodigen voor een gesprek
    Met een traditionele bananasplit of dame blanche verras je je gast niet. En wek je zeker geen belangstelling. Met een originele naam is het gemakkelijker om een gesprek op gang te brengen. Je kunt aan tafel extra uitleg geven en het dessert zo sneller verkopen. Voorbeeld? Noem een crêpe met vanille-ijs en macarons ‘De smaak van Parijs’. De kans is groot dat je gasten hier meer over willen weten.
  2. Houd het fruitig
    Met roomijs is niets mis. Maar tijdens de warme zomermaanden is de vraag naar frissere en minder zware smaken groter. Denk aan fruitige coupes met yoghurt- en sorbetijs. Sorbetijs is eenvoudig te bereiden en heeft als bijkomstig voordeel dat het minder calorieën bevat dan roomijs. Dit kan in de zomer, zeker wanneer er extra op de lijn wordt gelet, een extra verkoopargument zijn. Ook kun je sorbetijs makkelijker combineren met wijn of speciaal bieren.
  3. Speel in op de actualiteit
    Een coupe Brazil mag deze zomer eigenlijk niet ontbreken. Want het WK voetbal komt eraan. Maak bijvoorbeeld een sorbet duo van sinaasappel en Mojito. Met deze combinatie heb je gelijk het voetbalgevoel te pakken.
  4. Voorbereiden zorgt voor rust in de keuken
    In korte tijd volume draaien is niet voor iedere horecazaak weggelegd. Weinig personeel of een kleine horecakeuken? Zet dan vooral desserts op de kaart die je vooraf kunt maken. Hoe je ze toch een ambachtelijke uitstraling geeft? Bewaar het ijs bijvoorbeeld in een weckpotje in de vriezer en garneer het bij uitgifte af met een mooie cress en appelcrumble.
  5. Maak je eigen unieke ijs
    Zelf ijs bereiden zorgt voor perfectie. En je kunt er volledig je eigen draai aan geven en speciale ingrediënten toevoegen. Je onderscheiden met smaken die jouw gasten nog niet kennen. Wat dacht je bijvoorbeeld van wasabi-, whisky- of tomatenijs? Dat zie je niet in de supermarkt. Mocht je toch geen tijd hebben om zelf ijs te bereiden? Wees dan kritisch in je keuze voor goed convenience ijs. Roomijs moet bijvoorbeeld 5% melkvet bevatten. Dit proeft de ijsliefhebber echt wél.
  6. Schep goed
    Besteed niet alleen aandacht aan het maken van ijs, maar ook aan het scheppen. Houd de temperatuur van je opslagvriezer in de gaten. En schud je ijslepel altijd goed uit. Zo komt er geen water in je ijsbak en voorkom je die vervelende ijskristallen.
  7. Combineer er op los
    Schep eens bolletjes in minder voor de hand liggende smaakcombinaties. Gember-meloen, ananas-mint en basilicum-limoen gaan bijzonder goed samen. Je gasten kunnen dit vast waarderen! Of speel in op de (superfood-)trend. Bijenpollen en goji bessen kunnen prima in ijsdesserts verwerkt worden. Deze combinaties stralen exclusiviteit uit, waardoor je er een hogere prijs voor kunt vragen.
  8. Kijk naar trends in het buitenland
    Wat werkt in het buitenland, kan hier ook aanslaan. Frozen yoghurt verovert na Amerika nu de Nederlandse markt. En in Azië populair: de icecream rolls, een eenvoudige ijsbereiding die in ons land zeker kan aanslaan. Icecream rolls worden gemaakt met vers fruit en yoghurt of melk. De ingrediënten worden op een speciale vriesplaat gelegd en vervolgens plat gedrukt en glad gestreken. Binnen 2 minuten kun je jouw gasten deze verfrissende traktatie voorschotelen.

Zo werkt het:


Als tafelbereiding/frontcooking zal dit zeker voor meer omzet met ijs zorgen!

Mis geen enkele tip voor meer omzet: volg Foodbrigade op twitter!