Before Article
Nieuwe gasten, hoe komen ze uit bij jouw restaurant? - Foodbrigade

Nieuwe gasten, hoe komen ze uit bij jouw restaurant?

Week 11 is bijna voorbij. En het gaat goed, goed in Peize. De Goudplevier draait meer dan de ingeschatte 60 gasten per week en de bestedingen lopen naar verwachting. Dus komt er meer geld in het laatje dan op de prognose stond. Hoe?

Misschien wel door de mooie cijfers en recensies op diverse restaurantsites. Zoals een hoge notering in de toplijst van dinnersite.nl van de maand mei: nummer 7, een plek boven restaurant De Librije. Haha, wie had dat gedacht? Eén keertje boven de oud-werkgever (we staan er nu weer onder). Kortom, het gaat goed. En dan? Natuurlijk: nóg meer gasten zien te trekken, die hopelijk mijn restaurant erg tevreden verlaten.

Daarvoor kun je adverteren. Maar zoals in mijn vorige blog beschreven, helpt het misschien nog meer als de krant positief over je schrijft. Zo stond er laatst weer een positieve recensie in het NRC van Ronald Houben. Je ziet het aantal gasten direct toenemen.

En nog drie manieren om meer gasten in je restaurant te krijgen:

  1. Maak van je gast een ambassadeur
    Mond-tot-mond reclame werkt beter dan een advertentie. En je kunt het stimuleren. Leg bijvoorbeeld bij de kassa wat visitekaartjes neer. Slechts een kleine investering. Maar als die ene gast een stapel meeneemt, ze in haar schoonheidssalon neerlegt en iedereen enthousiast vertelt over haar ervaringen in jouw restaurant… Dan word je snel bekend.
  2. Bouw een online band op met je gast
    Goedkoop, makkelijk en effectief. Gebruik Facebook en Twitter voor je dagelijkse updates (tevreden gasten, nieuwe menu’s etc.). En verspreid wekelijks of maandelijks een herkenbare nieuwsbrief. Daarin zet je niet alleen je nieuwste acties, maar vertel je ook wat over jezelf. Je zult zien, die ‘online community’ weet uiteindelijk ook de weg naar je restaurant te vinden.
  3. Houd rekening met de planning van je gast
    Een nieuwe actie in je restaurant? Breng dat dan niet de dag van tevoren, maar eerder een maand. Denk aan vooraankondigingen. Je geeft je gasten de gelegenheid aan het idee, maar ook aan het tijdstip te wennen. En om jouw actie alvast in de agenda te zetten.

Rekening houden met de planning van je gast, het betekent ook dat jij vooruit moet plannen. Nee, dat is niet moeilijk. Denk na over de seizoenen, het productaanbod en feestdagen. Zo kan ik hier al vertellen dat we bij de Goudplevier op maandag 3 november een ‘Wildiner’ organiseren. ‘Het Noorder Wildiner’. Hoe of wat? Dat weten we nog niet precies. Dat hoeft ook nog niet. Maar het zal een bijzonder evenement zijn waarin wild centraal staat. Dat staat al vast en dat vertel ik de gast nu al graag.

Lees ook

Tips: je restaurant is top! Maar…waar blijven de gasten?

Blog: meer gasten? Kwestie van communicatie!

Blog: in sturen van factuur zijn leveranciers heel goed

Interview Leendert Scholtus: met mijn plan had ik nooit een lening gekregen