Before Article
Leer communiceren! Het geeft je restaurant een boost - Foodbrigade

Meer gasten? Kwestie van communicatie!

Leendert Scholtus liet zijn sterrenstatus achter zich en wil nu als zelfstandig ondernemer nieuwe successen boeken. Hij deelt twee voorbeelden over hoe hij door goede communicatie meer gasten kreeg. 

Als je van circus houdt, moet je ondernemer worden. Denk alleen al aan het emotionele circus. Het is rennen, huilen, juichen, vallen en weer opstaan, stress, blijdschap, fouten en nog veel meer. En last but not least: trots. Trots, omdat je gasten tevreden je restaurant verlaten. Dat ze het resultaat van al onze noeste arbeid mooi vinden, een gezellig avond hebben gehad en lekker hebben gegeten. Dat is wat we voor ogen hadden.

Communicatie is belangrijk

Een belangrijkste onderdeel van het ondernemerscircus is ook communicatie. Vroeger had ik op school een lesboek ‘Communiceren kun je leren’. Een praktisch boek dat het één en ander uit de doeken deed over communiceren. Wat precies? Geen idee meer. Maar feit is dat een goede communicatie je restaurant een boost kan geven, daar kwam ik in de afgelopen weken nog maar eens achter.

Situatie 1: je via de media promoten

Verslaggever Mick van Wely schreef een stuk over ons nieuwe restaurant in het Dagblad van het Noorden. Publicatie in de Drenther en Groninger editie. Grote foto erbij. Gevolg: de telefoon begon en bleef rinkelen. Geweldig. Kon geen advertentie tegenop. Los van de reserveringen die het opleverde, nu nog, was onze doelgroep in een groot gebied in één keer bereikt. Veel mensen weten nu wie we zijn en wat we doen. Een mooie kennismaking. En dat leverde niet alleen nieuwe gasten op maar ook nieuwe lokale leveranciers.

Situatie 2: hoe maak je duidelijk wat voor restaurant je runt?

Een mogelijke gast belde om te vragen naar wat voor restaurant wij zijn. Mijn vrouw Naomi had de meneer aan de telefoon en deed haar best om dit uitleggen. Blijkt best moeilijk. Vooral als je niet weet in welke kaders je luisteraar denkt. Of als je probeert het één niet door het ander uit te sluiten en geen voorbeelden probeert te noemen door jezelf met collega-restaurants te vergelijken.

Wat is ‘ambachtelijk’? Alles zelf maken, dat doet een ander ook. Kalfsvlees, is dat goed of niet? Diklipharder, zou die dat kennen? Onbekend is onbemind. Allemaal zaken die door je hoofd spoken als je wilt uitleggen wat je doet, aan iemand die je niet kent en die je toch graag naar je restaurant wilt laten komen. Gelukkig had de gast zelf een vraag om één en ander duidelijk te maken. “Gaan jullie voor een ster?” Dat zou het verlossende antwoord moeten geven, want als we niet voor een ster gingen, dan kwam hij niet. Anders kon je niet de juiste kwaliteit leveren, en werken met goedkopere producten dat kon in zijn ogen ook niet.” Duidelijk.

Meer gasten en een Michelin-inspecteur?

Mooi om te zien dat steeds meer gasten ons restaurant weten te vinden. Wij gaan voor tevreden gasten. En zit tussen die tevreden gasten toevallig eens een Michelin-inspecteur, is dat mooi meegenomen.