Before Article
De korenbeurs - Foodbrigade

‘Mijn WK wordt een feest, geen bende’

‘Ondernemen is investeren, ook tijdens het WK.’ Horeca-ondernemer Ton van der Made doopte zijn zaak om tot het Korenbeurs Heineken House. Zijn doel: extra inkomsten. En daarvoor pakt hij groots uit.

Korenbeurs Heineken House

Live optredens, een middenstip en waslijnen met tientallen voetbalshirtjes. De Korenbeurs in Made pakt groot uit tijdens het komend WK. Het grandcafé wordt tijdens de wedstrijden van het Nederlands elftal omgetoverd tot het ‘Korenbeurs Heineken House’. De Korenbeurs, een begrip in het Brabantse Made, vierde verleden jaar zijn 130-jarig bestaan. Toch haakt het hotel, grandcafé en restaurant dit jaar voor het eerst echt aan op de WK-gekte.

Eigenaar Ton van der Made legt uit: ‘We hadden op wedstrijddagen ruimte vrij dit jaar, dus er was een mogelijkheid om iets te organiseren. Die kans mag je als ondernemer zijnde niet laten liggen, want dit kan toch weer voor extra inkomsten zorgen’. Tussen de wedstrijden door is het grandcafé verhuurd voor een tweetal feesten. Maar dat zorgt volgens de eigenaar niet voor problemen. ‘We breken het af en bouwen het gewoon weer opnieuw weer op’.

Zet extra personeel in

Aangezien het de eerst keer is, zijn veel zaken voor de organisator van het WK-event nog onbekend. ‘Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel bier er doorheen gaat, maar de tanks zitten bomvol. Je wilt niet zonder bier komen te zitten natuurlijk’. Ook zet Van der Made extra personeel in. En niet alleen achter de bar. ‘Wij hebben ook mensen rondlopen die tussendoor opruimen. Het moet één groot feest worden, maar geen bende. Ons feest is spraakmakend, goed verzorgd en het blijft netjes!’

Een volle bak kost geld

Om in de juiste feeststemming te komen heeft De Korenbeurs alles uit de kast getrokken. Want ze zijn niet de enige zaak in Made die inspeelt op het WK. ‘Een grasmat, tribunes, artiesten en natuurlijk een groot scherm mét fantastisch geluid. Ondernemen is investeren. Je kan niet zeggen ‘het mag niks kosten, maar ik wil wel een volle bak’. Dat is echt onmogelijk, zeker in deze tijd. Je moet je nek uitsteken en kosten durven te maken. Maar wel zo beheersbaar mogelijk natuurlijk’.

Het event wordt ondersteund door Heineken. ‘Zij helpen bijvoorbeeld met de aankleding. Aan de waslijnen komen de Sambashirts van Heineken te hangen. Zo creëer je een beetje de sfeer van een Braziliaanse buitenwijk’.

Voetbal is meer dan drankverkoop

De Korenbeurs wil een totaalpakket bieden aan zijn bezoekers. ‘Want voetbal is meer dan drankverkoop alleen. Het gaat om de beleving. Bij Nederland – Spanje serveren we naast de bitterbal ook Spaanse gehaktballetjes (albondigas). En ook de Hollandse Nieuwe mag niet ontbreken’. Daarnaast worden er WK promo-artikelen verkocht.

Nodig mensen uit

Van der Made gaat er niet vanuit dat zijn zaak vanzelf volstroomt. Daarom heeft hij ook op het gebied van marketing flink uitgepakt. ‘We hebben flyers en posters gedrukt, zijn actief op social media en heel belangrijk; we hebben bedrijven aangeschreven’. Hij hoopt dat grote groepen die naar zijn café komen. ‘Een regionale business club heeft al toegezegd om te komen, dan heb je meteen een goede basis’.

Korenbeurs Heineken - Foodbrigade

3x WK-ondernemen volgens Ton van der Made

  1. Creëer een totaalbeleving
    Maak er iets bijzonders van en zet een bepaalde sfeer neer. Voetbal is meer dan bier drinken. Het totaalplaatje moet kloppen. Hier komen gasten voor terug.
  2. Zoek naar investeringsmogelijkheden
    Durf te investeren. Zeker in deze tijd, maar je hoeft het niet alleen te doen. Probeer een betrouwbare partner aan te haken.
  3. Promoot je actie
    Je zaak komt niet vanzelf vol. Zorg ervoor dat mensen weten wat je allemaal organiseert. Gebruik social media, nodig mensen persoonlijk uit en probeer grote groepen naar je zaak te trekken.

Meer WK?

Onderzoek Foodbrigade: een op drie zaken verwacht extra omzet door WK

Hoe vind je extra personeel voor een voetbalavond?

Controleren op leeftijd op WK-avond? Zo houd je het gezellig

Lees alles over hoe jouw zaak het maximale uit het WK kan halen

Mis geen enkele tip voor meer omzet in je restaurant, bar of hotel: schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief