Before Article
Guido Panjer

Je gast belazeren: het gaat nooit lang goed

Tegenwoordig lijkt het niet van de lucht: knoeien met eten! Na de schandalen met paardenvlees en melkpoeder viel me iets nieuws op, wat iedere ondernemer moet waarschuwen.

In Duitsland ligt chocoladefabrikant Ritter Sport zwaar onder vuur. De consumentenbond van onze oosterburen heeft ontdekt dat er in de dure repen helemaal geen vanille zit. Anders dan op de verpakking beloofd. Ritter verwerkt een gefermenteerd goedje dat de smaak van vanille benaderd, en door de fermentatie (gisting) ‘natuurlijk’ is geworden. Gisten is immers een natuurlijk proces, zo stelt Ritter. Syntetisch of niet, de verpakking moet gewoon kloppen.

Stop met liegen op de kaart

Wat dit met restaurants en eetcafés te maken heeft? Ook horecaondernemers veranderen continu technieken en benamingen op hun menukaart. ‘De klant wil ook bedonderd worden’, hoor je dan nog wel eens. Zo at ik onlangs in een restaurant (ik zal de naam ervan niet noemen) zijlende, een mooi stuk rundvlees. Kiloprijs: € 11,-. Maar het werd verkocht onder de naam ossenhaas; kiloprijs: €24,- per kilo. En het ging vrolijk verder. Ik bestelde een champagne voor €8,95 per glas. Maar dat bleek een bekende prosseco prijsvechter te zijn en geen champagne… Foutje, werd er gezegd. We zouden wel gratis koffie krijgen.

Je gast is niet gek!

Zo verklooien we zelfs in de horeca onze eigen markt. Ondernemers vervuilen hun vijver waar het toch al zo vol vissen is. Ik geloof dat dit absoluut korte termijn ondernemen is. Dit kan nooit lang goed gaan, want de gast is niet gek. Ik geloof meer in eigentijds blijven en ondernemen met een gezonde geest. Benoem dingen zoals ze zijn. Zeker op je menukaart. Dit geld ook voor benamingen van sauzen en garnituren. Truffeljus maak je van truffels en een basisfond, niet van etherische olie…

Durf ‘gewoon’ te blijven

Onderscheid je niet met dure omschrijvingen. Durf ‘gewoon’ te blijven en te koken met klassiekers; dit zijn ze niet voor niets geworden. Een Dame Blanche is succesvol en gewoon super lekker. Onderscheid je in plaats daarvan met presentatie, gebruik topingrediënten en werk vers. Succes verzekerd! En wees vooral ook slim: zo verbaas ik me erover dat er zo weinig gewerkt word met lekkere sukade, puree en kool. Inkoop voor zo’n gerecht: nog geen €3,95 En te verkopen voor zeker €15,-!

Soms lijkt het wel of iedereen nog slaapt; word jij als eerste wakker?