Before Article

Horeca trends 2015: 5x scoren met presentatie en bereiding

Scoren in 2015 kan op veel manieren. Door de juiste producten en dranken op je kaart te zetten bijvoorbeeld. Maar ook met de wijze waarop je in jouw restaurant gerechten bereidt en presenteert, kun je je flink onderscheiden. Drie do’s en twee don’ts op een rijtje. [nieuwsbriefbox][/nieuwsbriefbox]

Voor dit artikel ondervroeg Foodbrigade vier horeca-experts. Anneke Ammerlaan, culinair trendwatcher. Astrid Schreuders, communicatieadviseur voor horeca, foodservice en retail. Jimmy Bakker, algemeen restaurantmanager van wereldrestaurant Dara in Amersfoort. En Albert Tielemans, culinair adviseur bij Sligro.

Bouw geen kermis op je bord

De crisis heeft haar sporen nagelaten in de Nederlandse horeca. Gasten hebben een nieuwe smaak ontwikkeld: simpel, goedkoop en snel. Ammerlaan: ‘Mensen willen casual uiteten. Geen witte tafelkleedjes of obers in stijve pakjes, maar een ongedwongen sfeer.’ Volgens Schreuders gaan we dit komend jaar ook terugzien op het bord: ‘Chef-koks zullen steeds vaker kiezen voor eenvoudige en herkenbare producten. Borden worden ook minder vol geserveerd, je hoeft geen kermis te bouwen op je bord.’

Kies voor ambachtelijke bereiding, zoals grillen

Schreuders, Bakker en Tielemans zijn het erover eens: grillen wordt het helemaal in 2015. Schreuders: ‘Het bereiden van gerechten op open vuur, een Big Green Egg of in een oven met houtskool, sluit aan bij de trend van een eenvoudigere eetstijl.’ Bakker is het hiermee eens: ‘Deze bereidingswijzen passen bij de vraag naar pure en ambachtelijke gerechten. Mensen willen bijvoorbeeld weten waar hun vlees vandaan komt. Grillen is in dit geval een perfecte bereidingswijze, omdat je vlees ‘herkenbaar’ blijft.’

Torentjes bouwen met eten is passé

Qua presentatie is het bouwen van torentjes met eten redelijk passé, denkt Tielemans. ‘Hoogte creëren door ingrediënten op elkaar te stapelen: dat doet men al tien jaar. In 2015 verwacht ik meer ‘platte’ gerechten: uitgesmeerd over het bord of geserveerd in een halve maanvorm.’

Zet in op simpele gerechten en meer beleving

Omdat gerechten simpeler worden in 2015, zullen chef-koks en horecaondernemers meer aandacht gaan besteden aan de beleving aan tafel, denkt Schreuders. ‘Dat is dé manier om je als restaurant te onderscheiden. Als je gasten op een speciale manier behandelt, zullen ze hun ervaringen doorvertellen én sneller terugkomen. Die beleving kun je creëren door een populair product, zoals cocktails, in het restaurant te bereiden en op een mooie manier te presenteren. Ook de koffiebeleving sluit hierbij aan: serveer mooie koffies met likeurtjes of slow coffee, waarbij koffie aan tafel wordt gezet en de smaken optimaal behouden blijven.’

Kies voor persoonlijke bereidingen aan tafel

Ammerlaan voorspelt voor 2015 een trend die komt overwaaien uit Denemarken. ‘Daar serveren koks hun gerechten aan tafel, waarbij ze gasten de mogelijkheid geven om vragen te stellen. Op die manier laat je als kok zien dat je zorg draagt voor je gerechten.’ Ook Schreuders verwacht dat chef-koks steeds meer aan tafel zullen verschijnen. ‘In 2015 worden tafelbereidingen populairder. Een chef die steak tartaar fijnhakt of een fazant uitbeent voor het oog van de gasten. Dit past bij de trend rondom de ‘beleving’ aan tafel. Gerechten worden simpeler, dus men gaat downgraden op het bord maar upgraden aan tafel.’

Meer trends?

Horeca trends 2015: Deze producten en dranken moeten op je kaart

Om deze keukens kun je niet heen in 2015

De aller- aller- allerlaatste trend: gekrulde groenten