Before Article
P'rooflokaal - Foodbrigade

P’rooflokaal: van graansilo naar modern restaurant

Je onderscheiden met de locatie van je restaurant? Al eens aan herontwikkeling gedacht? Steeds meer industriële of leegstaande panden worden omgetoverd tot succesvolle horecazaken. Zo opende Cateraar Maison van den Boer een pop-up restaurant in een bijna honderd jaar oude graansilo: P’rooflokaal in Veghel.

Het verbouwde pand, dat in november de deuren opende, bevat een moderne loungehoek en een sfeervol restaurant. En zelfs inspirerende werkplekken, waar overdag als het rustig is kan worden gewerkt. Alles in een industriële setting en op ruim 30 meter hoogte.

Jorg Wiltink, namens Maison van den Boer: ‘De keuze voor de locatie was niet lastig: we wilden echt iets betekenen voor de horeca in Veghel. Een uniek concept neerzetten. Dat is gelukt. Nadat het plan voor dit pop-up restaurant op papier is gezet, zijn we direct aan de slag gegaan. Samen met Bouwbedrijf van de Ven en interieurarchitect Klaartje Rutten. Drie maanden later was het P’rooflokaal een feit. Bedoeld als experiment. Om onze kennis en kunde te laten zien. We zouden het eerst een jaar proberen, maar we zijn inmiddels al in gesprek voor een permanente openstelling.’

Wat maakt de locatie zo bijzonder?

‘Deze monumentale graansilo bleek zeer geschikt om dit concept neer te zetten: een modern restaurant vol historische, behouden elementen. We hebben de vloeren en plafonds intact gehouden. En de oude houten luiken omgetoverd tot eettafels.’ Op dit moment wordt er een dakterras, P’rooftop, gerealiseerd. ‘Met een bijzonder stukje historie,’ volgens Wiltink. ‘Sommige gasten komen speciaal daarvoor, en bestellen tegelijkertijd wat te drinken.’

Oud in een nieuw jasje: de vloeren en plafonds bleven behouden

Hoe trek je gasten?

‘Ondanks dat P’rooflokaal niet in het centrum gevestigd is, hebben we over bezoekersaantallen niet te klagen. Het bijzondere restaurant is niet zomaar gevestigd op een oud industrieterrein. Maar op de Noordkade, dat hard op weg is om een cultureel cluster te worden. Op dit terrein is onder meer een bioscoop, museum en galerij te vinden. We kunnen samenwerkingen aangaan en bijvoorbeeld een bioscooparrangement aanbieden, wat zorgt voor meer gasten. Verder heeft de media-aandacht vlak na de opening enorm geholpen, maar ook de klassieke mond-op-mond reclame heeft nog altijd veel effect. Gasten willen een bijzondere ervaring graag delen.’

Ervaring delen ‘Gasten delen graag een bijzondere ervaring.’

Hoe onderscheidt P’rooflokaal zich verder?

‘Om interessant te blijven, zul je moeten blijven vernieuwen. Steeds weer de verwachting van je gasten overtreffen. De menukaart wordt elk kwartaal vernieuwd, om met de beste kwaliteit seizoensproducten te kunnen werken. En we zijn gestart met workshops: om te beginnen “Koken met olijfolie”. Daarnaast kunnen onze gasten deze zomer vanaf ons dakterras genieten van een hapje en drankje van onze uitgebreide bier- en wijnkaart. Met uitzicht over Veghel en omstreken.’

‘Maar we zitten vol met innovatieve en creatieve ideeën. We willen steeds meer naar een circulair restaurant toewerken. We zijn druk met de verdere ontwikkeling van diverse home-made producten. Koffiedrab wordt niet langer bij het vuilnis gezet, maar bewaard om champignons in te laten kweken. En we produceren onze eigen honing in bijenkasten. Maatschappelijk verantwoord, ambachtelijk én onderscheidend. En niet te vergeten: altijd een mooi verhaal om aan je gasten te vertellen.’

Lees ook:

11 tips: zó verbouw je een restaurant

Video’s: zes verbouwingen in de praktijk

Je restaurant verbouwen? Vijf lessen uit de praktijk

4 populaire interieurstijlen in je restaurant