Before Article
Gratis water serveren of niet? De belangrijkste argumenten op een rij.

Gratis water serveren of niet? De belangrijkste argumenten op een rij.

Het hield de gemoederen flink bezig op Facebook. Gratis water schenken in je restaurant of bar: ja of nee? De voorstanders waren in de meerderheid.

Voor de duidelijkheid: in Nederland ben je als horeca-ondernemer niet verplicht om kraanwater te serveren als de klant daarom vraagt. En hoewel de details verschillen, zijn de regels in de landen om ons heen vergelijkbaar. De grootste uitzondering is Groot Brittannië, waar je als kroeg- of restauranteigenaar gratis kraanwater moet serveren als je alcohol verkoopt.

  1. ‘Gratis water levert restaurant meer op dan het kost’
    De voorstanders van gratis water op tafel wijzen erop dat gratis water een makkelijke en goedkope manier is om een goede restaurant-ervaring te bieden en loyaliteit te bevorderen. Volgens Alex van der Linden waarderen gasten gratis water enorm en levert het meer op dan het kost. Jacqueline van Kampen gaat een stap verder: ‘Schenk water gewoon gratis en doe als extra service ‘n tak munt erin. Gasten vergeten deze extra service niet en komen hier zeker op terug.’ Maar er is volgens Camille van Gurp ook een handige oplossing om de discussie over kosten uit de weg te gaan: ‘Reken een extra bedrag in je prijs en geef dan “gratis” water. Probleem opgelost!’

     

  2. ‘Handelingen voor gratis water zijn hetzelfde als een fles wijn’
    Er zijn ook mensen tegen, zoals Henk Kerkhofs: ‘De handelingen voor een karaf water zijn net zo veel als voor een fles wijn. De gast wil ook dat de bediening hem komt brengen, vervolgens inschenkt. Personeel moet ook gewoon betaald worden – ik vind dat men gewoon moet betalen voor water.’ Michael Spiekerman is het daarmee eens: ‘Water uit de kraan kost óók geld, net als personeel, nieuwe flessen, et cetera. Een kleine vergoeding is dan wel op z’n plaats, zeg 1 euro. Een fles mag inderdaad niet meer dan 5 euro kosten.’
  3. ‘Met gratis leidingwater loop je veel omzet mis’
    Een ander argument ligt in de lijn van het ‘hellende vlak’. Door standaard een karaf water op tafel te zetten, bestaat de kans dat je de rest van de avond omzet misloopt. Henk Kerkhofs weer: ‘Als water gratis is, heb je altijd van die profiteurs die een hele avond alleen water drinken. Dat werkt niet op die manier’. Een probleem dat ook Angela Coolen-Beijers en Els Jumelet herkennen. Tonny van Herwaarden denkt daar het zijne over: ‘Je maakt mij niet wijs dat als je water (uit de kraan) gratis serveert, je zaak ten onder gaat. Dan gaat het sowieso al niet goed met je zaak…’ Een creatieve en sympathieke oplossing hiervoor komt van Olga Struijk: ‘Wij serveren Earth Water… Een deel van de opbrengst gaat naar schoon-drinkwaterprojecten in Afrika.’

     

  4. ‘Gratis kraanwater hangt af van de rest van de bestelling’
    Tot slot zijn er de ondernemers die de prijs laten afhangen van de rest van de bestelling. Het uitgangspunt daarbij:  ‘gratis bij koffie en wijn, of bij het innemen van een medicijn’. Arie Heldoorn: ‘Kraanwater schenk je natuurlijk onbeperkt en gratis bij wijn en koffie. Mensen die de hele avond alleen water willen drinken, krijgen een betaalde fles!’ Frank Staps vermijdt als gast de discussie op een andere manier: ‘Ik bestel altijd gewoon een fles water, dan hoef ik me niet af te vragen of deze wel of niet op de rekening staat. En vind ik het niet erg dat ik daar voor moet betalen!’