Before Article
Floating bar - Foodbrigade

Floating Bar: deze 18-jarigen zijn nu al horecaondernemer

Slechts 18 jaar oud en nu al horecaondernemer. Van een bijzonder horecaconcept: Valentijn van der Burg en Lars Brouwer runnen sinds kort hun eigen Floating Bar op de Loosdrechtse Plassen.

Soms is een idee zo goed dat je het niet kunt loslaten. Ook al ben je pas 15 jaar. Van der Burg en Brouwer overkwam het. Tijdens een schoolopdracht in 3 havo bedachten ze een drijvende bar en drie jaar later is de dikke voldoende omgezet naar een echte horecaonderneming. Op Eerste Pinksterdag openden ze de deuren van hun Floating Bar op de Loosdrechtse Plassen. Watersporters en recreanten kunnen daar aanmeren voor hamburgers, (luxe) tosti’s en borrelhapjes. En voor diverse fris- en alcoholische dranken als Corona en Champagne.

‘Begin dit jaar dachten we: het wordt nu of nooit. We hebben ons idee verder uitgewerkt, schetsen gemaakt en ons ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Vervolgens zijn we er vol voor gegaan’, vertelt Brouwer. Hun belangrijkste les tot nu toe? ‘Relaxed blijven. Hoe druk het ook is. Blijf rustig’.

Slim op zoek naar investeerders

De jongens pakten de zoektocht naar investeerders slim aan. Van der Burg: ‘We wilden niet onderaan beginnen bij een bedrijf, maar direct de juiste mensen spreken. Door te kijken naar de e-mailadresstructuur van een bedrijf konden we eenvoudig mailadressen van de juiste personen achterhalen en ze direct benaderen’. Zo kwamen ze bij verschillende directeuren aan tafel. Brouwer: ‘Bedrijven reageerden enthousiast op ons plan, maar toch kregen we “nee” te horen. Niet iedere onderneming heeft budget om jonge ondernemers te helpen. Uiteindelijk kregen we de gouden tip om contact op te nemen met bedrijven waar wij ook iets voor kunnen betekenen’.

Prikkelend mailtje levert hoofdsponsor op

De jonge ondernemers dachten ‘meteen’ aan Sligro. Ze hadden de groothandel in Hilversum als leverancier op het oog en hadden gelezen dat Sligro jonge ondernemers met goede en vernieuwende initiatieven ondersteunt. Een kort en prikkelend mailtje – “we hebben een idee en we denken dat jullie er ook iets aan hebben” – leverde hen een gesprek op. Na een goede presentatie en een sterk ondernemingsplan was de hoofdsponsor gevonden. ‘Binnen vier dagen hadden we een positieve reactie van Sligro!’, vertelt Van der Burg. En inmiddels is hun zaak al ruim een maand in bedrijf.

Ook leren in de vakantie

Van der Brug en Brouwer vullen elkaar naar eigen zeggen uitstekend aan. De één is commercieel, de ander heeft een passie voor horeca. Dat zie je ook terug in hun studiekeuze. Brouwer start met de Hoge Hotelschool in Maastricht en Van der Brug studeert marketingcommunicatie aan The New School in Amsterdam. Omdat de bar alleen in zomermaanden uitvaart, is het bedrijf uitstekend te combineren met school.

Zo doen ze ook in de zomermaanden kennis op: ‘We leren echt ontzettend veel in de praktijk en doen veel interessante contacten op. Het is geweldig om zoveel mensen te ontmoeten’, vertelt Brouwer. Van der Brug vult aan: ‘Voor mij is het creatieve gedeelte het meest interessant. Dingen die tijdens mijn studie voorbijkomen, kan ik direct in de praktijk toepassen.

Bekendheid kweken via Facebook

Om meer gasten te trekken, heeft Van der Burg zich ontfermd over de marketing. ‘We moeten nog bouwen aan onze naamsbekendheid. Daarom hebben we verschillende advertenties binnen Facebook lopen. Dit is relatief goedkoop en we kunnen prima targetten. Ideaal dus’. Ook de sponsoring van de jaarlijkse sloepentocht op de plassen moet de Floating Bar bekender maken. Verleden jaar deden hier 900 sloepen aan mee. ‘Op onze bar is een podium gebouwd met live-muziek. Daarnaast kunnen de deelnemers natuurlijk bij ons terecht voor eten en drinken’.

Van der Brug en Brouwer
Van der Brug (l) en Brouwer: ‘We zijn er vol voor gegaan.’

Zelf de bar bezoeken?

Op dit moment zijn de jonge ondernemers vooral in het weekend op water te vinden, maar tijdens de vakantieperiode varen ze alle dagen uit. Bij goed weer. Op de website floatingbar.nl zie je waar de bar op dit moment drijft.

Lees ook:

Hoe de (ooit) grootste kruidenierszaak een succesvolle brasserie werd

P’rooflokaal: van graansilo naar modern restaurant

Deze restaurants gingen ‘chique all-you-can-eat’. Bam! 3x hogere omzet!

Video: ‘Voer je concept tot in detail door’

Video: ‘Nieuw concept werkt door verbouwing’